Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Færre kystbanetog til tiden: For første gang i over et år betaler DSB kompensation til pendlerne

Antallet af forsinkede kystbanetog er stigende, og den udvikling fortsætter, tro pendlertalsman. Foto Lars Johannessen
I juni var rettidigheden på Kystbanen så lav, at de faste pendlere fik penge tilbage. Pendlertalsmand ser ikke optimistisk på fremtiden.

HELSINGØR: Mere end hver sjette tog på Kystbanen i juni overholdt ikke DSBs krav om kundepunktlighed. Det betød, at de faste pendlerne fik en kompensation på fem procent på deres månedskort.

DSB måler hver måned den såkaldte kundepunktlighed på forskellige strækninger. Hver strækning har et mål for, hvor mange tog, der skal køre til tiden, og hvis månedsresultatet ligger for langt fra målet, så skal de rejsende have en kompensation.

I juni levede 82,5 procent af kystbanetogene op til kravet om kundepunktlighed. Det er godt fire procent mindre end det mål, DSB forsøger at efterleve, nemlig 86,8 procent.

Annonce

Det er første gang i over et år, at kystbanens tog er så langt efter punktlighedmålene, at man betaler kompensation til pendlerne. Sidst det skete var i marts 2020, hvor pendlerne i øvrigt fik beskedne 1,0 procent af prisen på månedskortet tilbage.

Flere forsinkede tog

Det er dog ikke helt uventet, at det igen blev aktuelt med en kompensation. Efter i lang tid at have haft gode punktlighedstal, er udviklingen siden marts gået konstant ned.

  • I marts var punktligheden 89,1 procent.
  • I april var punktligheden 88,6 procent.
  • I man var punktligheden 87,2 procent

Holder den tendens skal der også udbetales kompensation for juli måned. Det er der allerede meget, der tyder på bliver aktuelt. Ikke mindst efter lørdagens store trafiknedbrud, hvor langt de fleste kystbanetog blev aflyst.

Pendlerformand Peter Langford forventer at der også i den kommende tid vil komme flere forsinkelse på Kystbanestrækningen. Foto: Ritzau/Scanpix

Spørger man Peter Langford, der er pendlertalsmand på Kystbanen, så regner han egentlig med, at punktligheden vil blive ved med at dale. Det er efter hans opfattelse en naturlig konsekvens af, at samfundet igen åbner mere og mere op, hvilket betyder at flere og flere igen tager toget.

- Så vi kan snart være tilbage til den triste situation, vi som pendlere har oplevet de seneste 10-15 år, slår han fast.

Annonce

Svenske forsinkelser

Peter Langford mener nu, at DSB og Danmark gør ganske meget for at forbedre forholdene. Det har for eksempel været en klassisk forklaring, at forsinkelserne skyldes togene fra Sverige. Det er en forklaring, som Peter Langford også ser underbygget, når man går ned i grundene til forsinkelserne. Derfor håber han også, at det vil få en effekt, når man fra december tager togene fra Sverige ud af kystbaneforbindelsen.

Fortæl os om din lørdag med Kystbanen

Lørdag blev Kystbanen ramt af store forsinkelser og mange aflysninger, hvilket ramte mange rejsende.

Var du en af dem, der blev berørt af forsinkelserne, Hvad betød de for dine rejseplaner, og hvordan synes du lørdagens trafikproblem blev løst.

Fortæl om dine rejseoplevelser og vurdering af Kystbanen på redakktionen@hd.net.dk.

Pendlertalsmanden peger dog også på, som det blev understreget i weekenden, at et forældet signalsystem og nogle ligeledes forældede sporskifter også bidrager til forsinkelserne. Der arbejdes på at modernisere begge dele, men man er langt fra i mål, konstaterer han.


Vi kan snart være tilbage til den triste situation, vi som pendlere har oplevet de seneste 10-15 år

Pendlertalsmand Peter Langford


Set med pendlernes øjne er der dog heldigvis stadig langt til udviklingen i 2019, hvor DSB i langt de fleste måneder måtte betale kompensation for manglende rettidighed. Den værste måned var juni 2019, hvor mere end hvert tredje tog var mere forsinket end det måtte være. Det betød, at pendlerne efter den måned fik 18 procent af månedskortets pris refunderet.

Tre minutter er den magiske grænse

Når man skal vurdere om et top er punktligt eller ej, så er målestregen 180 sekunder

De 3 minutter betyder, at man som rejsende betragtes som forsinket, hvis man ankommer mere end 3 minutter senere end angivet i køreplanen.

En eventuel aflysning bliver indregnet i punktlighedstallet, som om toget er ankommet for sent til alle stationer på strækningen. I

Kundepunktlighed indregner både togets punktlighed og fordelingen af kunder på de enkelte tog. Ved at indregne kundetallet, sikrer DSB, at myldretidstog med mange kunder vægter højere end tyndt belagte afgange i ydertidspunkterne.

Når der er fløjtet til afgang, så lukker den sidste dør cirka 20 sekunder før afgang for at sikre, at toget kører til tiden og for at hindre, at nogen kommer i klemme i dørene. Det er derfor, at toget ikke kan vente på kunder, der kommer for sent hen til toget.

Annonce
Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Puls 3060 klar til "skolestart": - Vi presser ingen og der er plads til alle

Annonce
Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

80 års hjælp: Fra udsatte mødre til blomstrende haver

Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Nanna skriver sig ud af mørket: - Unge er bedre til at være åbne om angst og depression

Lokalavisen Nordsjælland

Ulrikas fornemmelse for detaljer har 16.000 følgere

Lokalavisen Nordsjælland

Efter Kystbanekaos lørdag: - Hellere en hurtig halvkorrekt  besked end at lade folk vente længe på at få noget at vide

Lokalavisen Nordsjælland

Se videoen: Iransk krigsskib sejlede forbi Helsingør i nattens mulm og mørke

Lokalavisen Nordsjælland

Færre kystbanetog til tiden: For første gang i over et år betaler DSB kompensation til pendlerne

Lokalavisen Nordsjælland

Alice har slidt sålerne ned, og hun er ikke den eneste: Lokalafdeling for gå-entusiaster er vokset markant

Lokalavisen Nordsjælland

'Vi ved ikke, hvorfor det går langsommere': 90.000 ledige vaccinationstider i Region Hovedstaden

Lokalavisen Nordsjælland

'Det kan I sgu gøre bedre': Heftig debat om fremmødet til håndboldherrernes afsked

Lokalavisen Nordsjælland

Bag kulissen: Sammenhold i ridelejren

Lokalavisen Nordsjælland

Oprustning i kampen mod bandemiljøet: Sådan vil Helsingør få færre unge kriminelle

Lokalavisen Nordsjælland

Læsernes reaktioner efter trafikulykke i farligt kryds: Lav rundkørsel, sæt bump op  eller opfør jer bedre i trafikken

Lokalavisen Nordsjælland

Populær invasion: Vikingerne vender tilbage næste år - og denne gang bliver de ikke overrasket

Lokalavisen Nordsjælland

Svenskerne snød Helsingør-talenter for EM-bronze

Lokalavisen Nordsjælland

Efter kaotisk lørdag for Nordsjællands togrejsende: Søndag  kører togene igen normalt

Alarm112

Cyklist har mistet livet i ulykke med lastbil

Lokalavisen Nordsjælland

I år er Kronborg ekstra dansk - og der tjekkes: - Er I sikre på, at I ikke er svenskere?

Alarm112

Kørte dobbelt så stærkt som tilladt: Politiet snupper flere biler fra fartsyndere på motorvej

Lokalavisen Nordsjælland

Tiden der blev væk: Tid er et elastisk begreb, den kan gå langsomt og under de rette - eller forkerte betingelser – føles skrækkelig uendelig

Lokalavisen Nordsjælland

Beboere i Søstræde: - Lukker Old Irish Pub? Hvor er det fantastisk

Lokalavisen Nordsjælland

Ny Helsingør-souvenir: Kronborg, kongeskib og royal salut forenet i 500 brikker

Lokalavisen Nordsjælland

Trods enkelte udfordringer: Danskerne valfarter til vores campingpladser

Annonce