Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Johanna må godt sige 'lorte-corona': Gode råd før skolestarten

Johanna Hansson på sin arbejdsplads, når hun har fjernundervisning.
Oscar Serritzlew, Johanna Hansson og de øvrige elever i 0.A på Grydemoseskolen oplever en skolestart, som ingen før dem har prøvet. Deres forældre og børnehaveklasseleder Anne Mai Skriver har mange gode erfaringer at dele med forældre til kommende skolebørn.

Hjemme hos Oscar Serritzlew i Espergærde er computeren sat op til Meet, så han kan følge med i fjernundervisningen. Men når skolen er slut, så bliver Oscar hængende på skærmen.  For Meet er også blevet det sociale bindeled for eleverne i 0.A på Grydemoseskolen efter skoletid.

For Meet-forummet er blevet vinduet ud til klassekammeraterne, og det bruges flittigt.

Oscar er klar skoledagen og klassen samles gennem Meet.

- De er asocialt sociale, siger Mikael, der synes at skærmkontakten giver god mening, når nu ikke man kan mødes på andre måder.

Første coronaårgang

Johanna Hansson er en af Oscars klassekammerater, og hjemme hos hende må man godt bande - i hvert fald med et bestemt ord.

- Man må godt sige "lortecorona", fortæller Johannas mor, Nadia.


Jeg har også afholdt uformelle samtaler ud gennem vinduet i klassen, samt været på besøg ved familiernes hoveddør, med en lille hilsen til børnene,

Anne Mai Skriver har måttet mødes med 0.As elever og forældre på nye måder


Forældre Nadia Hansson og Mikael Serritzlew roser såvel klasselærer Anne Mai Skriver som Espergærde Skole for håndteringen af undervisningen i coronatiden. Foto: Claus Kjærsgaard

Johanna og Oscar har begge større søskende, der også har måttet vænne sig til fjernundervisning, men de er selv første årgang, der ikke har prøvet et helt normalt skoleår. Eleverne fik lov til at starte efter sommerferien som normalt, men blev så hurtigt sendt hjem og det har de siden været i flere omgange med og uden fjernundervisning.

Det lyder i sig selv lidt trist, men hvis man spørger børnehaveklasseleder Anne Mai Skriver og Johannas mor og Mikkels far har de alligevel, måske forbløffende, mange gode erfaringer med de usædvanlige skoleår.

Annonce

Et kig ind i hjemmet

Som klasselærer konstaterer Anne Mai Skriver, at det er blevet et år, hvor der virkelig har været fokus på trivsel, og hvor hun på mange måder er kommet tættere på eleverne, end hun ellers ville have været.

- Når vi er sammen på Meet, får jeg et unikt indblik i barnets hjem og barnet får det samme hos mig. Vi lærer hinanden at kende, på en anden måde end vi ellers ville have gjort i skolen, fortæller hun.

Meet samværet har også rystet klassen sammen på en anden måde. Børnene har fået øvet sig på at lytte opmærksomt til den der taler og på at vente på egen taletid. De er også blevet glade for at være på Meet i pauserne, hvor de hyggesnakker med hinanden og forsøger at lege sammen.

"Lortecoronaen" har ganske vist givet en hverdag, som såvel Anne og børn og forældre helst har været foruden. Men Anne Mai Skriver tror også, at den hele tiden skiftende situation har gjort eleverne bedre rustet til at klare omstillingerne.

Lige nu ser det ud til, at eleverne kan vende tilbage til klasserne på mandag. Ingen ved, hvordan forholdene bliver for de nye elever, men hverdagen vil uden tvivl blive præget af corona, er Anne og de to forældre enige om.

Annonce

Arbejdstid og forældretid

De er også enige om, at det mest er forældrene, der har skullet tilpasse sig de nye forhold. Og deres råd til forældrene til 0-klasseeleverne næste år er, at de selv er klar til at omstille sig til en ny hverdag. For Nadia og Mikael, der begge har arbejdet hjemme har det også været en helt praktisk udfordring at få skilt arbejdstid og "forældretid" ad.

- Det har også været et større ansvar for forældrene at have børnene hjemme til undervisning. Til  gengæld har det også givet et unikt indblik i deres barn i rollen som skoleelev.

Et af de gode råd, som Mikael og Nadia gerne vil give til nye forældre, hvis de kommer i samme situation er at sørge for, at børnene har en fast ramme,  der ligner hverdagen i skolen, når de har fjernundervisning. At de har en god arbejdsplads, med plads til materialerne, samt mulighed for ro og fordybelse. Og ikke mindst at de tager tøj på, som om de skulle afsted i skole, og at der holdes pauser og frikvarterer, hvor eleverne både får mad og mulighed for at bevæge sig. udenfor. Det hjælper med at sikre at grænserne mellem skole og fritid ikke skrider.

Mikael og Nadia er også enige om, at man som forældre i høj grad skal give slip og vise deres børn - og skolens personale - tillid. Nadia Hansson erkender, at det for eksempel var et stort skridt for hende at skulle aflevere Johanna til klasselæreren Anne udenfor, i stedet for inde i klasselokalet. Men i dag kan hun se, at det er gået problemfrit, og at Johanna hurtigt har påtaget sig ansvaret med selv om komme hen til klasselokalet og med at huske at få det hele med, når hun skal hjem, når nu mor ikke må komme med indenfor på skolen.

Anne fortæller også, at hun kan se at denne årgangs skolestartere er langt mere selvhjulpne og ansvarsfulde omkring deres ting, såsom tøj i garderoben og oprydning efter dem selv.

- De bærer ansvaret selv, og det kan de sagtens, når de får lov, siger hun.

Annonce

Mindre grupper

En anden "bonus" ved corona har for Nadia været, at hendes datter startede i en mindre gruppe, da hun skulle køres ind i førskole forløbet. Det gjorde det lidt lettere at starte, at hun ikke skulle møde alt for mange nye venner på een gang.

Som børnehaveklasseleder glæder Anne Mai Skriver sig nu til, at eleverne i a-klassen også kan lege og arbejde med børnene fra b-klassen, for den sociale værdi det giver, at man også kender eleverne fra den anden klasse er noget af det, hun savner.

Selv om såvel Anne som Nadia og Mikael glæder sig til mere normale skoleforhold, så tror de også, at noget af det, man har lært af fjernundervisningen,  også kan bruges, når man igen kan mødes normalt.  Det kunne for eksempel være, at man afleverer sine børn ved cykelparkeringen, og at man stadig bruger Meet en gang imellem.

Annonce

Vinduesmøder

Corona har også fjernet muligheden for at mødes til de traditionelle skole/hjem-samtaler, til gengæld har det også fjernet lidt af den distance, der tit kan være mellem forældre og klasselærer, da kontakten i år mellem Anne og forældre har været mere personlig via telefonen.

- Jeg har også afholdt uformelle samtaler ud gennem vinduet i klassen, samt været på besøg ved familiernes hoveddør, med en lille hilsen til børnene, fortæller Anne.

Nadia tilføjer at Johanna var super glad for at få besøg af Anne, der havde et flag med, med en hilsen på.

Som klasselærer konstaterer Anne Mai Skriver, at eleverne fagligt er helt med, hvor de skal være, men også, at det er et skoleår, hvor fokus med rette har været på at have en god trivsel i klassen.

Anne og forældrene er enige om, at trivslen i 0.a er helt i top. Oscar og Johanna er glade for skolen og tager de skiftende undervisningsvilkår flot.

- Vi er alle godt rustede til de vilkår hverdagen bringer i skolen fremover, afslutter Anne.

Grydemose
https://modules.wearehearken.eu/helsingor-dagblad/embed/6831.js
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Purunge vidner møder op retten: 15-årig dreng forsvarer sig mod anklager for voldtægt af mindreårig i Snekkersten

Lokalavisen Nordsjælland

En gevinst for Helsingør eller ej? Vi har spurgt seks borgere på gaden om deres holdning til HH-forbindelsen

Annonce