Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Højeste punktlighed nogensinde på Kystbanen: - Der er også noget godt at sige om 2020

Kystbanen har været historisk lidt forsinket for de få rejsende, som under corona fortsat har taget toget. Foto: Lars Johannessen.
Kystbanen har været historisk lidt forsinket i 2020.

TRAFIK: - Der er også noget godt at sige om 2020, lyder det grinende fra informationschef i DSB, Tony Bispeskov, da Helsingør Dagblad fanger ham over telefonen.

Kystbanen har nemlig en historisk høj kundepunktlighed i 2020 på 89,6 pct., som er et godt stykke over målet på 86,1 pct. I den tid DSB har målt kundepunktlighed har den aldrig været højere end i 2020. I morgen- og eftermiddagsmyldretiden endte kundepunktligheden på henholdsvis 85 og 88,3 procent.


Kystbanen har historisk været påvirket af forsinkelser fra Sverige, som har trukket forsinkelser op langs Nordsjællands kyst

Tony Bispeskov, informationschef i DSB


Annonce

Nedlukning mod Sverige hjælper

- Kystbanen har historisk været påvirket af forsinkelser fra Sverige, som har trukket forsinkelser op langs Nordsjællands kyst. Men mange af de forsinkelser har corona opslugt på grund af de 17 minutters ventetid, der har været på Kastrup Station, forklarer Tony Bispeskov, som pointerer, at nedlukningen mellem landene har vist, at en adskillelse af trafikken over Øresund, som træder i kraft i december 2021, måske er en meget god idé.

Derudover påpeger han også, at DSB har forbedret køreplanerne og togenes vedligehold, hvilket også har hjulpet.

Sådan beregner DSB kundepunktligheden

Et tog tæller som forsinket, hvis det ankommer mere end to minutter og 59 sekunder efter planen. Desuden tæller togene med mange kunder i med større vægt, end tog der kører halvtomme ud på de små timer. Endelig tæller et aflyst tog også som et forsinket tog.

Kundepunktlighed på Kystbanen 2020

  1. Overordnet: 89,6 procent
  2. Morgenmyldretid: 85 procent
  3. Eftermiddagsmyldretid: 88,3 procent
  4. Operatørpunktlighed: 97,1 procent

Operatørpunktligheden, den del af punktligheden i togtrafikken DSB alene har ansvaret for, endte i 2020 også over målet på 97,1 procent på Kystbanen. For Kastrupbanen er det tilsvarende tal på 95 procent. Målet er minimum 94,3 procent.

Forskellen på kundepunktligheden og operatørpunktligheden illustrerer, at størstedelen af forsinkelserne på strækningen kan tilskrives årsager uden for DSB’s indflydelse.

Annonce

Markant færre rejsende

Lige nu oplever DSB, at de kun har omkring en fjerdedel af de rejsende, de plejer at have.

- Det er paradoksalt meget positivt, hvis altså man ser med sundhedsmæssige briller, siger Bispeskov.

DSB er på linje med andre danske trafikselskaber kompenseret for deres indtægtstab i 2020. Om det fortsætter i 2021, ved informationschefen endnu ikke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Corona-pukkel kan være væk inden sommer: Region Hovedstaden sætter 50 millioner af til at gennemføre udskudte opgaver

Annonce