Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Helsingør Handel om HH-forbindelse: - Vi vil kompenseres for et tab

Piet Petersen, formand for Helsingør Handel, ser ulemper ved en HH-forbindelse på kort sigt, men fordele på længere sigt. Foto: Lars Johannessen
- Vi har været meget i tvivl om, hvad en fast HH-forbindelse kommer til at betyde, og vi har også været splittede i bestyrelsen. Derfor har vi lyttet meget til eksperterne og debatten, siger formanden for Helsingør Handel, der nu har taget stilling til en fast HH-forbindelse. Nyborg Handel giver gode råd.

HELSINGØR: For at forberede sig på den mulige fremtid med en fast HH-forbindelse, har Helsingør Handel besluttet at arbejde med udgangspunkt i, at den bliver vedtaget og kommer på et tidspunkt.

Det fortæller Piet Petersen, formand for Helsingør Handel. Holdningen til HH-forbindelsen er både-og.

- På den korte bane tror vi, forbindelsen vil være skadelig for handlen i Helsingør. Vi vurderer, der vil komme færre svenskere under anlægsarbejdet. Og så er der delen om, at der i en periode på fire år ikke vil køre tog mellem Helsingør og Snekkersten, og det vil alt andet lige gå ud over muligheden for at komme til Helsingør centrum, slår formanden fast.

Annonce

Kompensation til butiksejere

Helsingør Handel mener derfor, at et tab for handlen i byen bør indregnes i anlægsomkostningerne og at butiksejere bør kompenseres for det tab. Dog ser Helsingør Handel på længere sigt fordele ved en fast HH-forbindelse.


Grundlæggende satte vi skub på kulturen og bebyggelse. Vi var en stor historisk by, og det skulle profileres på en ny måde, så vi viste, at vi var en moderne by med historiske rødder

Ulrik Nielsen, formand for Nyborg Handel og tidl. konservativt byrådsmedlem


- Hvis vi har nogle modige politikere, er der store muligheder med det areal, der vil blive frigivet ved havnen, hvor der i dag er på- og frakørsel til færgerne. Hvis der bliver bygget nogle attraktive boliger, vil det øge indbyggertallet og naturligt smitte af på handlen. Så det ser vi som positivt, siger Piet Petersen.

Mulighederne er mange, og derfor har Helsingør Dagblad kontaktet formanden for handelsforeningen i en anden by, der har været det samme igennem.

Og netop nybyggeri er en af løsningerne, Nyborg brugte, da de stod over for lignende omvæltninger ved etableringen af Storebæltsbroen.

Formanden for Nyborg Handel, Ulrik Nielsen, som også er tidligere konservativt byrådsmedlem i Nyborg, fortæller, hvad byens politikere gjorde, da den stod over for udsigten til Storebæltsbroen.

Annonce

Nytænkning af Nyborg

- Grundlæggende satte vi skub på kulturen og bebyggelsen. Vi var en stor historisk by, og det skulle profileres på en ny måde, så vi viste, at vi var en moderne by med historiske rødder, siger Ulrik Nielsen og fortsætter:

- Når vi ikke skulle være en færgeby, hvad skulle vi så? Vi valgte at gå med en strategi om at bygge en masse boliger på havneområdet, hvor der ikke længere var brug for til- og frakørsel til færgerne. Vi fokuserede også meget på at genetablere de jobs, der forsvandt fra blandt andet DSB. Det tog lidt tid, inden vi fandt vores fodfæste, men i dag er der meget bebygget på havnen og folk er glade for at bo der. Vi begyndte at tiltrække nye, forskellige slags mennesker, for eksempel en del pendlere.

Ulrik Nielsen var på daværende tidspunkt netop valgt ind i Nyborg Byråd for De Konservative. Han var en af 11 nye medlemmer på de i alt 17 pladser. Ni af de 11 nye var erhvervsfolk.

- Nyborg blomstrer i dag, men det er kun, fordi vi aktivt gik ind og brugte energi på at udvikle byen og finde ud af, hvad vi skulle. Storebæltsbroen var så at sige årsagen, men det var byrådet, der satte fut på. Vi erhvervsfolk kendte ikke noget til politisk fnidder, og derfor var der et bredt samarbejde. Inden da var Nyborg i et dødvande med at udvikle, men det fik vi sammen ændret, forklarer formanden for Nyborg Handel.

HH-forbindelse grafik web/net
Annonce

Pulserende byliv

De mange nybyggerier på havnen i Nyborg gav et boost til handelslivet. Piet Petersen håber, at det samme vil ske for Helsingør, for bor folk i byen, vil de bruge det lokale liv, mener Piet Petersen - noget erfaringerne fra Nyborg bekræfter.

Piet Petersen kan også godt se en fordel i, at svenskerne får nemmere ved at komme til byen med tog – og derfor er forudsætningen for, at forbindelsen overhovedet bliver til noget for Helsingør Handel, at det både bliver en vej- og togforbindelse.

- Der er flere perspektiver at tage med, hvis vi går ud fra, at forbindelsen bliver til noget. Vejforbindelsen vil gøre det meget lettere for mange danskere at tage bilen til Helsingborg og shoppingcenteret Väla, som på grund af den lave svenske kurs alt andet lige vil være attraktivt for danskere, siger Piet Petersen og fortsætter:

- På den anden side ser vi det som positivt, at svenskerne på lang sigt vil få flere muligheder for at besøge Helsingør, for der vil sandsynligvis fortsætte med at være en eller anden form for færgedrift og så vil der også være en togforbindelse.

Helsingør Dagblad har forsøgt at få en kommentar fra Korsør Erhvervsforening, men det har ikke været muligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

93-årige Arne Magnussen lancerer sit syvende puslespil fra lokalområdet: Velkommen til Snekkersten set fra oven

Lokalavisen Nordsjælland

Efter corona: Hvordan skal vores byer genopstå?

Annonce