Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Miss Bagel matcher kundernes efterspørgsel

Vegansk bagel fra Miss Bagel. Fødevarer uden animalske produkter er en ny form for selling point på linje med glutenfri, laktosefri og fri for tilsætningsstoffer.
Annonce

Fødevaresektoren omstiller sig i disse år i takt med, at danskerne vælger mere og mere af kødet fra, når der skal laves mad. Det er også noget de er opmærksomme på i industribageriet Miss Bagel i Espergærde.

Det er næppe forbigået gået nogen her til lands, at mange af de velkendte kødprodukter har mistet meget at salgskraften til fordel for kundernes interesse for grøntsager, frugter og bær med mere. Det er simpelthen blevet et salgsparameter for både butikker og fødevareproducenter, at de kan dokumentere og forklare hvad deres produkter indeholder.

 

 

Danske forbrugere lægger færre kødprodukter i kurven, når de køber ind. De vælger simpelthen oftere og oftere kødvarerne fra, når der skal laves måltider. Det er noget, der ses i de store butikker, hvor supermarkeder som Coop har lagt massivt om og udvidet sit grønttilbud og dermed sit grøntsalg på bekostning af kødsalget. Og den udvikling betyder ikke bare noget for kødproducenterne, der er også mange mindre underleverandører, for hvem det nu er ekstra tydeligt, at der skal kommunikeres overfor kunderne, hvad produkterne indeholder. Er der anvendt animalsk fedt, er det vegansk, vegetarisk eller...

Fødevareproducenten Miss Bagel i Mørdrup er blandt dem omstiller sig til den ændrede efterspørgsel. De leverer blandt andet friske bagels til til Coops butikker.

 

Annonce

Kødsalget falder

Ifølge analysechef i Coop, Lars Aarup, er kødsalget hos Coop-kæden faldet 6,5 procent siden 2015. Tal fra Coop Analyse viser desuden, at 2,5 procent af den danske befolkning lever vegetarisk i dag. I 2017 var tallet 1,8 procent, og i 2010 var tallet ikke målbart. Der er altså sket en markant udvikling på området, så Lars Aarup forudser, at salget af kød forsætter med at falde i 2020:

"Jeg tror, vi vil opleve et nyt forbrugsmønster i de kommende år, hvor danskerne bliver mere bevidste om ikke at være afhængige af kød for at kunne lave mad. Forbrugeren bliver mere selektiv og i stedet for at vælge kødet helt fra, vælger man det til i bestemte situationer", siger Lars Aarup.

 

 

Coop mærker en stigende efterspørgsel på plantebaserede fødevarer. Derfor har man oprettet en ny indkøbsgruppe, som skal holde øje med vegetariske og veganske varer på markedet, fortæller Lars Aarup.

 

Annonce

Gennemsigtighed vigtigere end nogensinde før

"Det er i dag en fordel for fødevareproducenter, hvis de kan tilbyde fødevarer uden animalske produkter. Det er nemlig en ny form for "selling point" på linje med glutenfri, laktosefri og fri for tilsætningsstoffer", siger han.

Dette er man opmærksom på hos den danske fødevareproducent Miss Bagel, som leverer brød, kager og te til butikker, restauranter og cafeer.

"Før i tiden var det ikke nødvendigt at sætte labels på brød, der viser, at varen er uden animalske produkter, men det gør vi i dag. Ellers bliver varen måske valgt fra af vores kunder. De skal have sikkerhed, fordi slutbrugeren er blevet mere kritisk og spørger ind til fødevarernes indhold", siger Lone Kok, direktør i Miss Bagel i Mørdrup.

 

 

Gennemsigtighed er ifølge Lone Kok et afgørende konkurrenceparameter for alle aktører i fødevaresektoren i dag. Derfor er det vigtigere end nogensinde før for Miss Bagel, at varernes indhold fremgår tydeligt i produktbeskrivelsen.

 

Annonce

Flere grønne varer på hylderne i 2020

Miss Bagel lancerede i 2019 vegansk kakaodrik og veganske chai te-produkter under brandet KAV. Og indehaver Lone Kok ser gerne, at Miss Bagel kan forsætte med at udvide sortimentet af plantebaserede fødevarevarer allerede i år.

"For det er indlysende for os, at vi bliver nød til at være skarpe på den del af forretningen, hvis vi vil være konkurrencedygtige i fremtiden", siger Lone Kok til Nordsjælland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce