Annonce
Lokalavisen Nordsjælland

Sociolog: Køkultur er spejl på, hvor civiliserede vi er

Coronakrisen har skabt en ny samfundsorden, påpeger sociolog Ole B. Jensen. - På én måde er vi blevet rystet sammen, men vi er også blevet rystet fra hinanden. Privatfoto
Test og krav om afstand har tvunget os til at stå i lange køer. Men jo mere det bliver hverdag, jo mere tyndslidt bliver tålmodigheden. Det forudser sociolog og forsker i hverdagsmobilitet Ole B. Jensen.

CORONA: Vi kender alle sammen til det at stå i kø. Om det er i supermarkedet, foran kassen, hos bageren eller i jagten på det gode tilbud.  Men med corona og krav om afstand, test og vacciner er der kommet flere køer til. Og de er også blevet længere, nogle endda med afmærkede streger, der viser, hvor stor afstanden bør være. Det er blevet det nye normale.

- Generelt er kø-fænomenet et tegn på knaphed, noget der ikke er nok af, ligegyldigt om det er fastelavnsboller, vacciner og kø til testtider. Det man kan sige helt generelt er, at køer er en normalitet - om det er i lufthavnen, i bade- eller legelandet. Det der er særligt ved den her tid, er, at corona er en usædvanlig baggrund, hvor der følger nye betingelser med, fortæller Ole B. Jensen, sociolog og forsker i hverdagsmobilitet, Aalborg Universitet.


Annonce

Køens magi er, at den opdrager os til at den svage og den lille har lige så stor en ret, som den store og stærke.

Ole B. Jensen, sociolog og forsker, Aalborg Universitet.


Krisens dobbelthed

Han påpeger, at vi som samfund er blevet "rystet af en epidemi".

-  På én måde er vi blevet rystet sammen, men vi er også blevet rystet fra hinanden. Krisen anatomi rummer en særlig dobbelthed. Hvor vi både optræder egenrådigt og egoistiske. Som for eksempel snyd med coronapas eller hamstring af toiletpapir. Omvendt er vi også begyndt at rykke sammen i bussen -og optræde solidariske overfor hinanden. Som når vi tålmodigt står i kø ved teststederne og selv om det er træls, forsøger ikke at stresse over det, påpeger Ole B. Jensen.

Ifølge sociologen er en af grundene til den tålmodige indstilling,  at køerne foran testcentrene er et forholdsvist nyt fænomen.

- Den civile og høflige omgang bliver lidt tyndslidt, hvis vi skal blive ved med at stå i kø og det går hen og bliver hverdag. Så mister vi lidt af den solidariske aura, og kapitalen af goodwill bliver lidt mindre, forudser Ole B. Jensen.

Annonce

Reaktioner i hver sin ende af skalaen

Han sammenligner det lidt med, hvordan protesterne mod restriktionerne hos nogle er vokset under krisen - som protestbevægelsen Men in Black, et ét eksempel på.

- Der er en lidt mindre grad af tålmodighed ud fra de erfaringer vi har med os, og hvor hårdt vi selv bliver ramt af restriktionerne. Nogle mister deres job og indtægt - og bliver ramt på meningen med livet. Mens andre reagerer mere ud fra principper om individets ret til selvbestemmelse. Corona trykker på nogle knapper. Det ser vi også på facebook, hvor nogle skriver: " Nej, nu må vi tage os sammen", mens andre skriver: " Nu må det være nok" - alt efter hvor du befinder dig politisk på skalaen, siger Ole B. Jensen.

Annonce

Køens magi

Han påpeger, at køen er et spejl på, hvor civiliseret vi er som samfund og evnen til at omgås hinanden.

- Køens magi er,  at den opdrager os til at den svage og den lille har lige så stor en ret, som den store og stærke. Men mindre vi er ude i en situation, hvor det handler om ren overlevelse. Med køen sætter vi jungleloven ud af kraft, siger Ole B. Jensen.

Hvis man tager de psykologiske briller på, kan vi også tolke den måde, vi agerer på, mens vi står i en kø, som vores evne til at tilsidesætte  egne behov. Som jo er det, der kendetegner en voksens opførsel - fremfor et barns, påpeger Ole B. Jensen.

- Det er træls at stå i kø, men den viser, hvor civile vi er i vores omgang med hinanden. Hvis vi skal op i "Brinkmanske højder" så siger det noget om graden af dannelse, samfundet og de normer vi lever under, siger Ole B. Jensen.

Annonce

Øget mistænksomhed

Han påpeger, at situationen med corona helt overordnet har skabt end tydelig og konkret bevidsthed om den afstand, der er mellem os som mennesker.

- Vi er i en form for undtagelsestilstand, som trækker mekanismer frem, vi ikke har tænkt over før. I forvejen holder vi en naturlig fysisk afstand til hinanden, som er forskellig i forhold til om vi er venner, kærester eller kollegaer. Nu er der endnu flere gule streger på fortove og gulve, der markerer, hvor stor afstand vi skal holde til hinanden, og som får folk til at gå i buer udenom hinanden. Coronaen installerer en lille mistænksomhed mellem os, hvor vi tænker over om andre er smittebærere- er min nabo blevet farlig? Også her reagerer vi forskelligt som mennesker, afhængig af hvem vi er. Nogle er mere bekymrede end andre, siger Ole B. Jensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nordsjælland

Purunge vidner møder op retten: 15-årig dreng forsvarer sig mod anklager for voldtægt af mindreårig i Snekkersten

Lokalavisen Nordsjælland

Det kan du se i biograferne

Annonce