Annonce
Lokalavisen Nordvest

Fake news rammer Galschiøt: Den fede dame vækker vrede i Frankrig

Jens Galschiøt med sin skulptur Survival of the Fattest. Arkivfoto

Det er nemt at havne i et verbalt og virtuelt stormvejr, når forhastede konklusioner og fejlagtige opfattelser uhindret kan forgrene sig med raketfart over det hensynsløse og ukritiske internet. Det ved de hos Galleri Galschiøt efter en tur i den fr

Annonce

Næsby: Jens Galschiøt har aldrig haft noget imod at blive kaldt en provokatør. Han er nok nærmest stolt af det.

Så det var kun sjovt for ham at se, hvordan det holdningsdyrkende kultur-frankrig på Facebook kastede sig over et af hans mest ikoniske værker.

"Den fede dame er blevet fransk fake news", skriver galleriet i en pressemeddelelse og henviser til skulpturen Survival of the Fattest.

Den stærkt overvægtige kvinde - Justitia - på skuldrene af en ud- og tyndbenet afrikansk mand er blevet tolket som et hånligt angreb på Frankrigs udnyttelse af Afrika - og det har skabt harme rettet imod den fynske kunstner.

På en facebookside er billedet blevet delt næsten 7000 gange ligesom en anden side også har nærmet sig de 7000 delinger og kommentarerne er strømmet til.

Det har fået mediet "20 Minutes" til at kontakte Jens Galschiøt, så det fra hestens egen mund kan blive berettet, hvad der er op og ned.

Jeg sætter pris på, at folk danner sig forskellige tanker om, hvad skulpturen betyder. Det er det, der er meningen med kunst - at få folk til at tænke. Så jeg har intet problem med, at den bliver omfortolket

Jens Galschiøt

Annonce

Må gerne omfortolkes

I den ledsagende tekst til delingen af skulptur-billedet på facebooksiden Humain står der (efter god citatskik):

- Dette værk af danske Jens Galschiøt repræsenterer, at overvægten af Frankrigs trivsel er baseret hovedsageligt på plyndringen af Afrika, hvis befolkning kæmper for at overleve på trods af en overflod af naturressourcer.

Til det fortæller ophavsmanden, at værket intet specifikt har med Frankrig at gøre.

- Værket er blevet brugt i mange andre sammenhænge og mange steder i verden. Den symboliserer den ulige globale fordeling af ressourcer, hvor vi - de vestlige lande - lever i komfort, fordi vi stadig undertrykker de fattige igennem et uretfærdigt og ubalanceret handelssystem, siger han, og tilføjer, at folk er frie til at tolke som de vil.

- Jeg sætter pris på, at folk danner sig forskellige tanker om, hvad skulpturen betyder. Det er det, der er meningen med kunst - at få folk til at tænke. Så jeg har intet problem med, at den bliver omfortolket.

Annonce

Kommentarer

Selvom opslaget er blevet født af en forvrængning af det oprindelige budskab, så er der heldigvis nogle iagttagere, der har ulejliget sig at finde svar - og ikke blot tage en udokumenteret, impulsstyret holdning for gode varer.

Hector Carlier skriver:

- Denne skulptur repræsenterer ikke Frankrig.... kunstneren siger selv, at det er "lady justice" en international figur, der repræsenterer retfærdighed over hele verden. Her symboliserer hun de hvide lande i det gamle Europa, men også de rige lande i verden af i dag. "Tak", fordi du har undersøgt fakta og ikke prøvet undgå at fordreje baggrunden for kunstværker, skriver han en kende sarkastisk, imens Ray Claudel ganske kort beriger debatten:

- Skulpturen repræsenterer ikke Frankrig i særdeleshed, men alle koloniale profitmagere.

Langt de fleste kommentarer forholder sig dog kritisk til skulpturen og kalder den alt fra propaganda imod Frankrig til et syndebuk-gørende "symbol for Afrikas fattigdom, selvom også Danmark var en kolonimagt", som en af kommentarerne bedyrer.

Om artiklen med Jens Galschiøt atter har skabt overblik og ro i revolutionens krybbe, ved værkstedet i Næsby endnu intet om.

Skulpturen

Den 3,5 meter høje bronzeskulptur blev skabt i 2002 og er en stor fed kvinde fra den vestlige verden, der sidder på skuldrene af en udsultet afrikansk mand. Kvinden er retfærdighedsgudinden Justitia.

Hun holder en vægt i hånden som symbol på retfærdighed, men hendes øjne er åbne for at vise, at retfærdighed har udartet til selvretfærdighed og uvilje mod at se den åbenlyse uretfærdighed.

På skulpturen står: Jeg sidder på ryggen af en mand. Han er ved at segne under min byrde. Jeg vil gøre alt for at hjælpe ham. Undtagen at træde ned fra hans ryg.

Ideen med skulpturen er at skabe en dialog omkring den skæve fordeling af ressourcer i verden.

Titlen er inspireret af Charles Darwins udtryk Survival of the Fittest - som i evolutionslæren kort indkapsler - den stærkeste overlever.

I Brasilien deltes skulpturen 500.000 gange på Facebook og er set af millioner af mennesker, fordi den ved et uheld ligner tidligere præsident Dilma Rousseff.

I det nordlige Indien vedtog kasterne det som et symbol på den herskende klasse.

Og i den sydlige del af landet ses den som et symbol på indflydelsen fra den amerikanske kultur på Indien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce