Annonce
Lokalavisen Nordvest

Landets bedste læringsforløb findes i Odense Nord

Glade folk fra skolesamarbejdet Nord. Foto: Odense Kommune

Skolesamarbejdet i Nord scorer hattrick og vinder for tredje år i streg publikumsprisen ved DM i skoleudvikling. I år var det med læringsforløbet 'Unge i Uddannelse og Job', som herudover anerkendes med en 3. plads for sit meget konkrete arbejde med at gøre unge uddannelsesparate.

Annonce

Nord: En helt bestemt fredag aften går ikke i glemmebogen lige med det samme hos formanden for Skolesamarbejdet i Nord, Erik Rasmussen. Her fik han på vegne af Skolesamarbejdet i Nord (ni folkeskoler og UngOdense) overrakt de to priser af Mette With Hagensen, afgående formand for Skole & Forældre.

- På vegne af Skolesamarbejdet i Nord, er jeg stolt over, at vi for tredje år i streg modtager Publikumsprisen. Vi har scoret hattrick og samtidig vundet 3. prisen i hovedkonkurrencen. Jeg synes, at vi i den grad har bevist, at når vi går sammen, så kan vi meget mere til gavn for vores unge og deres udvikling, siger Erik Rasmussen.

Skolesamarbejdet i Nord består af: Abildgårdskolen, Agedrup Skole, H.C. Andersen Skolen, Kroggårdsskolen, Næsby Skole, Rising Skole, Søhusskolen, Seden Skole, Sct. Hans Skole og UngOdense.

Annonce

For alle skoler

Alle landets folkeskoler kan indstille et udviklingsforløb til DM i skoleudvikling. Skole og Forældres konkurrence hylder de udviklingsprojekter, som skoler, skolebestyrelser og elever sætter i gang. Formålet er at inspirere andre skoler, og det håber Odenses børn- og ungerådmand, Susanne Crawley Larsen (R) også bliver tilfældet med 'Unge i Uddannelse og Job'.

- Jeg bliver glad, når jeg hører eleverne fortælle om, at det samarbejde, som vi i Odenses folkeskoler har med ungdomsuddannelserne og de lokale virksomheder, betyder noget for eleverne. Det er vigtigt at åbne børnenes øjne for alle de døre, der kan føre dem videre mod deres drømmeuddannelse, siger Susanne Crawley Larsen.

Annonce

Detektiver

Læringsforløbet 'Unge i Uddannelse og Job' er målrettet mod erhvervsuddannelserne og skal give eleverne viden og kompetencer til at træffe de bedst mulige uddannelses- og karrierevalg. Forløbet afholdes over fire dage, hvor eleverne bl.a. tilbringer en dag på en erhvervsuddannelse og en dag i en virksomhed. Derudover er UU-vejlederne i Odense til stede i alle klasserne i løbet af ugen for at klæde eleverne på i forhold til deres fremtidige uddannelse og karrieremuligheder.

Elevernes udbytte af forløbet evalueres årligt. F.eks. måles det, om forløbet har gjort eleverne mere eller mindre interesseret i at vælge en erhvervsuddannelse. I de forgangne skoleår har omkring 40 % af eleverne svaret, at de er blevet mere interesseret i at vælge en erhvervsuddannelse efter læringsforløbet.

- Jeg synes, at det har været rigtig fedt at prøve at være i det rigtige miljø. Vi har for eksempel både været i SuperBrugsen og på en erhvervsuddannelse, Tietgen Business. Så det var rigtig fedt at prøve at komme ud og se, hvordan det er at gå derude og lære de ting som de gør, siger Sebastian Rau Jørgensen, 8. klasse, Kroggårdsskolen

Annonce

40 virksomheder på banen

Eleverne kan i forløbet vælge imellem seks forskellige uddannelsesretninger på alle fire erhvervsuddannelser i Odense og hele 40 forskellige virksomheder har deltaget i initiativet.

Formand for Skolesamarbejdet i Nord, Erik Rasmussen, som også er viceungdomsskoleleder i UngOdense, er stolt af, at det er lykkedes at bringe så mange forskellige kræfter sammen om at udvikle forløbet 'Unge i Uddannelse og Job'

- Dette ville ikke kunne lade sig gøre, hvis ikke det var fordi, at vi er så mange, der er gået sammen om at udvikle og realisere det her læringsforløb. Jeg vil derfor gerne takke alle samarbejdspartnere for deres bidrag ind i projektet.

Juryen bifalder, hvordan man med tværgående samarbejde kan skabe autentiske læringsmuligheder for elever med følgende begrundelse:

Skolesamarbejdet i Nord tager med deres udviklingsforløb fat på en af de helt centrale problemstillinger i skolevæsenet: At gøre eleverne uddannelsesparate.Ved at gå systematisk til værks sikrer Skolesamarbejdet i Nord, at alle elever kommer ud og får mærket og set forskellige ungdomsuddannelser. Skolerne fokuserer på, at eleverne konkret introduceres til de mange forskellige uddannelsestilbud. Det betyder blandt andet, at når børnene kommer hjem og skal fortælle deres forældre, hvad de har oplevet, så bliver samarbejdet mellem barn og forældre om valg af uddannelse mere kompetent.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Seneste nyt

Annonce