Annonce
Lokalavisen Nyborg

10 gode råd til en stabil vægttabsrejse

Sundhedsstyrelsen giver 10 gode råd til et sundt og varigt vægttab. Arkivfoto: Morten Dueholm
Annonce

De 10 veje kan være med til at ændre dine vaner, som i sidste ende kan have stor betydning for et vægttab.

1

Det kan være en god idé at blive opmærksom på sine vaner ved at slå autopiloten fra. Når vi gør det, bliver vi opmærksomme på, at det vi spiser og drikker måske ikke er det sundeste valg. Man kan derfor træne det ved at skrive ned, hvor meget man spiser, drikker og bevæger sig. På den måde bliver man mere opmærksom på sine vaner.

2

Hvis man har det godt socialt, kropsligt og mentalt er det ofte nemmere at vælge den sundere løsning, når det kommer til maden. Det kan derfor være en fordel at fortælle sine nærmeste om vægttabsprojektet, så de kan støtte dig i processen.

Derudover er det vigtigt at undgå stress og få dækket søvnbehovet på mellem syv og otte timer hver nat. Mangel på søvn kan nemlig medføre øget appetit.

3

Det kan være fristende at hælde en kold sodavand ned på en varm sommerdag. Problemet er bare, at den ofte indeholder ligeså mange kalorier som et godt måltid mad - sodavanden mætter bare ikke nær så meget.

Du kan med fordel skifte saft, juice og sodavand ud med vand, danskvand, kaffe og the. På den måde sparer du hurtigt mange kalorier.

4

Måske lyder det uoverskueligt at skulle dyrke motion, men små ting i hverdagen kan også give mere bevægelse. I stedet for at sidde i sofaen efter aftensmaden, kan du med fordel gå en tur, støvsuge eller lege med børnene. Al aktivitet tæller. Det er dog vigtigt at sætte et realistisk mål, så du ikke skuffer dig selv ved ikke at bevæge dig nok.

5

Grøntsager kan du spise løs af - de er fulde af vitaminer og indeholder samtidig ikke ret mange kalorier. Du kan derfor så småt begynde at spise flere og flere grøntsager til dine måltider.

6

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at sukker kan øge vægten, hvis man spiser det i for store mængder. Men det betyder ikke, at man behøver at skære det helt væk fra ens kost. Man kan dog overveje at skifte det ud med et stykke frugt, hvis den søde tand melder sig.

7

Man kan med fordel bytte det hele hvide brød og pasta ud med fuldkornsprodukter. Fuldkornsprodukter medfører, at man er mæt længe for færre kalorier, og det kan derfor have indflydelse på vægten.

8

Fedt er sundt for vores krop, men vi skal være opmærksomme på, at vi ikke indtager for meget fedt. Derfor kan det også være en af knapperne, som du kan skrue på, hvis du gerne vil tabe dig. Der er blandt andet meget fedt i fløde, ost, dressing og nødder. Det kan være, at du skal smøre et tyndere lag smør på brødet eller vælge en mere fedtfattig ost som en start.

9

Når maden smager godt, kan vi have en tendens til at spise mere, end vi egentlig har plads til i maven. Derfor kan det være en god idé at spise mindre portioner. Der kan gå op til 20 minutter, før vi mærker, at vi er mætte, så man kan med fordel vente med anden portion, indtil man er sikker på, om man faktisk stadig er sulten.

10

Ofte sidder vi foran computeren, fjernsynet, kører bil eller lignende når vi spiser. Det betyder, at man ofte spiser mere, end man egentlig kan, fordi man koncentrerer sig om noget andet end maden. Hold derfor gerne pauser undervejs i måltidet, så du bliver opmærksom på det måltid, du er i gang med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Mød Gud online

Annonce