Annonce
Lokalavisen Nyborg

Fitnessinstruktørens gode råd: Sådan holder du dig i gang under nedlukningen

Bevægelse, søvn og sund mad er vigtigt at fokusere på, lyder det fra Pia Sommer. Arkivfoto: Maria Frellesen Pedersen
Med de nyeste restriktioner er danskerne endnu en gang udelukket fra svømmehaller, fitnesscentre og idrætsforeninger, der kunne give bevægelse i deres hverdag. Derudover arbejder mange hjemmefra, hvor forholdene måske ikke er lige så optimale som på arbejdspladsen.
Annonce

Fitnessinstruktør og ejer af Loop Fitness i Nyborg, Pia Sommer, kommer her med nogle gode råd til, hvordan man holder sig i gang under nedlukningen.

1 Skab struktur

Ligesom man har vækkeuret til at ringe hver morgen, når man skal møde ind på arbejdspladsen, kan det være en god idé at gøre det samme, selv om man arbejder hjemme, så man kommer op på et bestemt tidspunkt hver dag. Men det er ikke det eneste tidspunkt, hvor det er smart at have et ur til at ringe.

Pia Sommer råder til, at man også får sat nogle alarmer i løbet af dagen, så man sørger for at få spist en god frokost, men også holdt nogle små pauser, hvor man kan rejse sig fra stolen og bevæge sig lidt. 

- Hvis man sidder foran computeren hele dagen, kan nogle høje knæløft eller armsving være med til at skabe noget cirkulation i kroppen, så led og muskulatur ikke låser sig fast i den samme position. Det kan være godt at gøre et par gang i løbet af dagen, fortæller hun.

2 Få motion

Og netop det at få bevæget sig er vigtigt for kroppen i en periode, hvor man måske ikke bevæger sig så meget, som man er vant til. Ifølge Pia Sommer kan bevægelse nemlig også have en positiv effekt på humøret.

- Kroppen får mere energi af at bruge energi, så hvis man bruger sin krop, giver det et bedre velbefindende. Og når vi får brugt vores krop, følger humøret automatisk med. Hvis først man er i dårligt humør, kan man have en tendens til at blive mere sårbar og i værste tilfælde depressiv.

Derfor anbefaler Pia Sommer, at man gerne tre gange om ugen lægger noget bevægelse ind i dagligdagen, hvor man får pulsen op. Om det er en gå-, løbe- eller cykeltur er ikke afgørende, men det skal gerne få pulsen lidt op.

Og selv om der måske er flere, der har løbebånd eller motionscykel stående derhjemme, anbefaler Pia Sommer også, at man engang imellem bevæger sig ud i den friske luft i stedet. 

3 Gør noget, der gør dig glad

Hvis man ikke kan løbe, cykel eller lave anden træning, der er fysisk hårdt, kan det ifølge Pia Sommer også være nok med en gåtur. Og går man ikke så hurtigt, kan man bare gå en lidt længere tur. 

Men udover at fokusere på bevægelse i dagligdagen, er det også en god idé at holde den mentale sundhed ved lige. Derfor anbefaler Pia Sommer, at man blandt andet sørger for at få nok søvn og spise sund mad.

- Når man går derhjemme, kan det være fristende at spise en ekstra småkage eller bage en kage, men når man ikke styrketræner på samme måde, så sker der noget med forbrændingen i kroppen, som gør, at man skal tænke mere over, hvad man spiser.

Sammen med bevægelse og sund mad kan det også være en god idé at kigge på, om man gør noget, der gør en glad. Det kunne for eksempel være at lytte til noget god musik, lade Facebook ligge lidt eller læser en god bog. 

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Nytårskoncert aflyst

Lokalavisen Nyborg

Hækl Ærøske badehuse

Annonce