Annonce
Lokalavisen Nyborg

Gode råd til coronaramte virksomheder: Hvordan kommer man bedst ud af en krise?

Arkivfoto: Søren Gylling
Når en krise rammer, kommer nogle virksomheder styrkede ud på den anden side, mens andre kæmper for at overleve. Jyske Bank har undersøgt, hvad de succesrige virksomheder har gjort under tidligere kriser, og der er tydelige fællestræk på tværs af alle brancher. Ifølge Jyske Bank er der tre ting, man kan fokusere på.

Mange virksomheder står og har stået over for mange vigtige beslutninger, men hvad skal man egentlig gøre i en krisetid for at komme bedst ud på den anden side? Jyske Bank har ud fra tidligere kriser heriblandt 11. september 2001 og finanskrisen i 2008 kigget på, hvad de eksisterende virksomheder, som er kommet godt ud på den anden side, har gjort.

Det har de lavet tre gode råd ud fra.

1 Skab fleksibilitet

Det er vigtigt, at virksomheden ikke er bundet af langsigtede forpligtelser, når fremtiden er usikker. Man skal i stedet for forsøge at skabe så stor fleksibilitet som muligt, så man har friheden til at handle, når markedet skifter. 

Rent økonomisk handler det om at øge og sikre sin likviditet. Det kan man gøre på flere måder, for eksempel ved at sælge bygninger og maskiner eller tage lån i dem. Derudover skal man sikre, at finansieringen har en høj kvalitet. Man skal gå efter den langsigtede finansiering, så man er sikret et økonomisk råderum i en usikker fremtid. En kassekredit kan banken opsige med kort varsel, hvorimod et realkreditlån sikrer finansieringen gennem lang tid. 

2 Zoom ind på det vigtigste

Virksomheder, der er kommet godt ud af tidligere kriser, har haft et stort fokus på sin kernevirksomhed. I en krise er der nemlig ofte behov for at skære i omkostningerne og begrænse sig.

Man skal zoome ind på det vigtigste i virksomheden og så koncentrere sig om det. Mange virksomheder har nogle projekter, der ikke kører godt eller lignende. Det bedste er at lukke de områder ned, da der ikke er overskud til det i krisetider. Fokuser i stedet på færre men vigtigere ting, råder Jyske Bank. 

3 Tænk langsigtet

De dygtigste virksomheder under en krise er tro mod sin eksisterende strategi og holder den retning, de allerede har besluttet. Man skal altså spørge sig selv, hvilken virksomhed man gerne vil være om fem år og agere loyalt ud fra det. Man skal turde lave ændringer, der giver mening på længere sigt. Det kan for eksempel være at bremse et sted og træde på speederen et andet sted i virksomheden. 

Det gælder også, når der skal skæres ned i form af frasalg, effektivisering og fyringer. Det kan virke paradoksalt at fyre ét sted og måske ansætte et andet sted i virksomheden, men hvis det giver mening på længere sigt, kan det vise sig at være den rigtige beslutning. 

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce