Annonce
Lokalavisen Nyborg

Gode råd til slidgigt: Sådan forebygger og smertelindrer du

Man kan selv gøre noget, hvis man vil ønske at forebygge og smertelindre slidgigt. Arkivfoto: Michael Bager
Tal fra Den Nationale Sundhedsprofil fra 2017, udarbejdet af SDU og Sundhedsstyrelsen, viser, at 25,5 procent af Nyborgs borgere er ramt af slidgigt. Et tal, der kun har været stigende siden 2010, hvor det lå på 23,5 procent.
Annonce

Da en fjerdedel af nyborgenserne er ramt af slidgigt - og i særdeleshed kvinderne - kommer der her nogle gode råd fra ernæringsterapeut Frede Damgaard, der fortæller, hvordan man kan forebygge og smertelindre slidgigten. Det er dog ikke alle, der kan blive hjulpet af disse råd, da slidgigten kan være så fremtræden, at en operation er eneste mulighed for smertelindring.

1 Træning er vejen frem

Først og fremmest gør Frede Damgaard opmærksom på, at man ikke kan opbygge brusk, der i forvejen er nedbrudt, men man kan dog være heldig at hæmme yderligere nedbrydning, hvis man følger nogle af hans råd.

Hvis man sørger for at bevæge sig i dagligdagen vil væsken i leddet være med til at smøre dine led og dermed tilføre brusken i leddene noget godt. Så bevægelse kan hjælpe dig på vej.

Dog gør han opmærksom på, at man altid skal sørge for at få professionel vejledning, inden man kaster sig over en bestemt type træning, da det ikke er sikkert, det er alle træningsformer, der gavner din type slidgigt bedst. Det kan tænkes, at en løbetur i stedet skal erstattes med en tur i svømmehallen.

2 Støt og aflast leddene

En anden ting der kan være vigtig at fokusere på for at mindske smerterne mest muligt, er muligheden for aflastning. Det betyder, at man for eksempel kan benytte sig af indlæg og bandager med stivere, som kan give en god støtte og dermed også aflaste dine led.

Hvis man vil være sikker på, at man får den helt rette støtte, kan man tale med en bandagist.

3 Fokuser på kosten

Ligesom det i mange andre sammenhænge er vigtigt at fokusere på kosten, fortæller Frede Damgaard også, at det er vigtigt at kigge på, hvad man indtager, når det kommer til slidgigt. Hvis man går under kategorien overvægtig, kan man med fordel kigge på kosten, som gerne skal være sund og varieret.

Hvis man formår at smide 10 procent af sin kropsvægt, kan det give en funktionsforbedring på 30 procent, hvilket vil betyde, at mange vil opleve færre irritationer og smerter, når de bevæger sig.

Udover ekstra fokus på den sunde kost kan man ifølge ernæringsterapeut også kigge på, om man indtager nok fed fisk, da omega-3-fiskeolien skulle være forebyggende og lindrende for leddene.

Annonce
Annonce
Lokalavisen Nyborg

Besøg Skovnissen Posse

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Ingen jul uden juleudstilling

Lokalavisen Nyborg

Nyborg skruer ned for Norden

Lokalavisen Nyborg

Kom til julebinderi

Annonce