Annonce
Lokalavisen Nyborg

Klumme: Har du også brug for at skifte kanal?

Helene Krogsgaard kommer med fem gode råd til, hvordan du kan holde dig mental sund i en krisesituation.
Få fem gode råd til, hvordan du kan holde dig mental sund i en krisesituation.
Annonce

Kan du mærke, at al det sygdomsfokus med covid-19 påvirker dig mentalt? Har du sværere ved at tage dig sammen? Og har du fokus på det, som kan gå galt i stedet for at gå godt?

Så har du nok også brug for at få din tankestrøm ind på en anden kanal.

Negative tanker skaber negative følelser.

Det, som du fokuserer på, vokser i dit sind. Det vil med andre ord sige, at de negative tanker, som vi alle har af og til fylder mere, des mere vi giver dem opmærksomhed.

Tænker du eksempelvis meget på corona og smittetal, vil det fylde meget i dine tanker. Dine frygtsomme tanker skaber følelser af frygt, hvilket vil vise sig i din adfærd. Men ved at lære at styre dine tanker, kan du lindre dine følelser og ændre din adfærd.

Dette er ekstremt nyttigt, når vi gerne vil dæmpe bekymringer og angst. Vi kan ved hjælp af vores tanker påvirke vores humør og endda booste og ødelægge vores selvværd.

Annonce

60.000-70.000 tanker i døgnet

Så mange tanker har vi i døgnet, og mange af vores tanker kører i ring. Fodrer vi derfor jævnligt vores sind med tanker om sygdom og død, kan det have en stor påvirkning på vores mentale helbred, som på den lange bane kan påvirke vores fysiske helbred. Der sendes impulser fra vores hjerne til vores binyrer om, at der er fare på færde i vores indre system, hvilket resulterer i en overflod af stresshormoner i vores blodbaner.

Derfor bør vi fylde vores sind med positive nyheder. Men de positive nyheder er der ikke så mange af – for de sælger ikke!

Hvordan kan du så holde dig mental sund i en krisesituation?

Der er mange måder, men her giver jeg dig fem gode råd:

1) Se kun nyheder max to gange om dagen og ikke lige før sengetid. Hvis vi er sensitive, kan de negative nyheder påvirke vores søvn.

2) Sørg for at holde jævnlig kontakt med dine gode relationer. Selv om der er nedlukning i øjeblikket i vores samfund, kan et opkald eksempelvis over facetime hjælpe en del på følelsen af ensomhed.

3) For at skabe balance mellem det negative og det positive fokus i dit sind, skal der være mellem tre til seks positive tanker eller oplevelser for hver negativ tanke eller oplevelse. Derfor gavner det dig at sørge for et positivt fokus for dig selv og dine nærmeste.

4) Træn din indre stemme til at fortælle dig om muligheder frem for begrænsninger.

5) Vigtigt er også at give dig selv egenomsorg – først når du tager dig kærligt af dig selv, kan du give noget godt videre til andre.

Derfor skift kanal, og styrk dit mentale helbred. Måske skal dette være dit nytårsforsæt – det er aldrig for sent.

Rigtig godt nytår, og gode vibrationer din vej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Nytårskoncert aflyst

Lokalavisen Nyborg

Hækl Ærøske badehuse

Annonce