Annonce
Lokalavisen Nyborg

Klumme: Nu kan det dæleme være nok…

Vær fysisk aktiv i dagtimerne, og få gerne lys og frisk luft hver dag - det kan hjælpe til en bedre nattesøvn. Privatfoto
Når vi er trætte, mister vi alle hurtigere overblikket og bliver lettere humørsvingende.
Annonce

…hørte jeg mig selv sige en aften, hvor jeg var træt og havde hovedet fuld af vigtige deadlines. Bunken af vasketøj, som ellers aldrig plejer at genere mig, blev pludselig et irritationsmoment, selv om min irritation omhandlede noget ganske andet.

Jeg havde fået skubbet vigtige arbejdsopgaver foran mig samtidig med, at jeg blev inviteret til flere hyggelige sammenkomster, som jeg ikke ville gå glip af.

Manglende søvn bevirkede, at jeg var på nippet til at aflyse alle de hyggelige sociale sammenkomster. Når vi er trætte, mister vi alle hurtigere overblikket og bliver lettere humørsvingende.

Jeg besindede mig og skrev samtlige opgaver ned med en mulig løsning på hver af dem med en tidsramme på. Gik i seng, lavede dybe vejrtrækningsøvelser, hvor jeg forsikrede mig om, at jeg nok skulle nå det hele. Det kunne jeg jo se på min planlægning, så jeg skulle bare tage én ting ad gangen.

Om morgenen vågnede jeg frisk og udhvilet og klar til at gå i gang. Jeg nød kaffen og den smukke solopgang og tog det vigtigste først, hvilket var min online-eksamen som søvncoach, som jeg bestod i første forsøg - fedt!

Følelsen af belønning i form af et godt skud dopamin, når vi opnår noget, gjorde mig klar til at se på resten af opgaverne med overskud. Den gode nattesøvn gjorde forskellen.

Vil du også gerne have en god nattesøvn?

Der er mange måder at hjælpe til en bedre nattesøvn. Her er nogle gode råd ved lettere søvnproblemer:

1) Vær fysisk aktiv i dagtimerne, og få gerne lys og frisk luft hver dag.

2) Gå ikke sulten i seng, men afhold dig fra at spise fedt- og sukkerrig mad lige inden sengetid. Spis gerne mad indeholdende aminosyren tryptofan, som er søvnfremmende. Det findes blandt andet i bananer, vindruer, dadler, mandler og græskarkerner. Du kan også drikke et glas mælk, eller et par timer før sengetid kan du med fordel drikke en kop kamillete.

3) Undlad at kigge på mobil, tablet eller computer lige før sengetid. Læs hellere en bog, eller tag et varmt bad.

4) Lad soveværelset være mørkt og med en temperatur på 18-21 grader.

5) Se ikke på uret, når du vågner om natten, for du sætter straks hjernen i gang. ’Nu er der kun tre timer, til jeg skal op’.

Sig til dig selv, at du sagtens kan klare dagen i morgen, selv om du måske ikke får sovet så meget. Det er søvnmangel over længere tid, du bør være opmærksom på. Når du accepterer, at søvnen måske ikke bliver så god, slapper du mere af og får faktisk en bedre søvn. Ofte er det vores tanker, der spærrer for en god nattesøvn.

Jeg kom i mål med mine deadlines, og det håber jeg også, at du gør.

Sov rigtig godt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Lokalavisen Nyborg

Ingen jul uden juleudstilling

Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Kom til julebinderi

Annonce