Annonce
Lokalavisen Nyborg

Sådan holder du dit nytårsforsæt

Det er højsæson for nytårsforsætter. En af de populære er at dyrke mere motion, men er det svært at komme i gang? Så er der måske hjælp at hente her. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Har du svært ved at få kroppen slæbt ned i fitnesscenteret eller løbe de ekstra ture, du havde sat dig for som årets nytårsforsæt? Så er der hjælp at hente her.

Det er den tid på året.

Et nyt år er begyndt, og det er for manges vedkommende tid til at tage hul på årets nytårsforsætter. Ofte bliver det dog en ting, der kun holder januar ud, når presset fra ens selvpålagte nytårssætter bliver for meget.

Ifølge en undersøgelse fra YouGov lavede hver fjerde dansker et nytårsforsæt for 2020, men kigger man på tallene for 2019 er chancen for at holde nytårsforsættet ikke stort. Halvdelen af de adspurgte holdt nogle af deres nytårsforsæt, hver fjerde holdt dem alle, mens 20 procent ikke kunne holde nogle af deres forsæt.

Annonce

Men der er ingen grund til panik.

Videnskab.dk har samlet klinisk professor og hjerneforsker ved Københavns Universitet Troels Wesenberg Kjær og professor i translationel neurobiologi ved Syddansk Universitet Albert Gjedde og giver her fire gode råd til, hvordan vi bedst overholder vores nytårsforsæt.

10 mest populære nytårsforsæt i 2020

  • Vægttab
  • Mere motion
  • Rygestop
  • Få en kæreste
  • Drik mindre alkohol
  • Arbejd mindre
  • Stop neglebidning
  • Se familien mere
  • Stop med at bande
  • Drik mindre kaffe

Råd 1: Del det med andre

Det første råd er at dele sine mål med andre.

Ved at gøre det kan det virke som om, at man lægger yderligere pres på sig selv ved at tale højt om de mål, man har sat sig for sig selv i det nye år, men det kan også være en hjælp til at holde ved.

På denne måde skal man ikke gå alene med det, og andre kan være med til at holde én op på det ved for eksempel at spørge ind til løbeturene, den sundere livsstil eller rygestoppet, fortæller professor og hjerneforsker Troels Wesenberg Kjær til Videnskab.dk.

Annonce

Råd 2: Få styr på belønningssystemet

Mens det kan være nemt nok for andre at sige, at du bare skal på med løbeskoene og komme ud at løbe, så vil hjernen ofte minde dig om, at det er besværligt.

For eksempel er det at løbe en tur forbundet med meget besvær. Man skal klæde om, man skal have tid, og man skal sikkert også i bad, når man kommer tilbage. Det handler derfor om at finde motivationen, og den finder man helt nede i krybdyrhjernen i dit belønningssystem, siger hjerneforskeren.

- En helt central ting er krybdyrhjernen, der motiverer os. Find ud af, hvad der motiverer dig. Skal det være Netflix bagefter, eller skal det være de tre løbeture i sig selv. Så har du styr på motoren i din hjerne – nemlig belønningssystemet, fortæller Troels Wesenberg Kjær til Videnskab.dk.

Annonce

Råd 3: Integrer det i din hverdag

En anden udfordring kan være, at tiden ikke er der. Arbejder man for eksempel til klokken 17, børnene skal køres til sport, og man skal også lige nå at handle og lave aftensmad, så er der ikke mange timer tilbage til at holde sit nytårsforsæt.

Men hvis man får sine mål integreret i de vaner og rutiner, man alligevel har i løbet af dagen, så kan det være nemmere. Det kan for eksempel være, man har pauser i løbet af dagen, og man derved kan nå at løbe sin løbetur i løbet af dagen eller om morgenen inden arbejde.

Eller man sætter en halv time af om aftenen eller i weekenden, hvor man alligevel ville sidde og se fjernsyn.

I bund og grund handler det om at sætte realistiske mål og lægge en plan fra start.

Annonce

Råd 4: Lav alvorlige nytårsforsæt

Det sidste råd er fra Albert Gjedde fra Syddansk Universitet. Han er forholdsvis skeptisk overfor nytårsforsætter, men hans råd er, at man skal se bort fra det traditionelle i nytårsforsættet. Man skal altså ikke bare have et for at have et.

Nytårsforsættet skal opleves som vigtigt, og det skal have nogle klare positive konsekvenser for os selv og vores nærmeste. Derfor skal det være have en vis grad af alvor, fortæller han til Videnskab.dk.

Et sidste motivationstip er at få skabt nogle vaner eller rutiner. På den måde bliver det nemmere at vedligeholde og til sidst komme i mål med nytårsforsættet. Det vil sige, jo oftere man løber en tur, jo nemmere bliver det at gentage den. Til sidst bliver det, forhåbentlig, til en vane.

10 alternative nytårsforsætter

  • Jeg vil grine og smile mere
  • Jeg vil sige "ja" til mere
  • Jeg vil danse mere - i sengen, på køkkengulvet eller ude
  • Jeg vil blive bedre til at forkæle mig selv
  • Jeg vil blive bedre til at forkæle mine nærmeste
  • Jeg vil udleve en af mine drømme
  • Jeg vil give slip på min ængstelse
  • Jeg vil blive bedre til at sige "pyt"
  • Jeg vil lære at trække vejret og være i nuet
  • Jeg vil fokusere på det positive hver dag
Annonce
Lokalavisen Nyborg

Gratis tilbud om hjælp til matematik: Ny matematikcafé åbner på Nyborg Gymnasium

Annonce
Lokalavisen Nyborg

Nu afvikles Nytårskoncerten endelig - men kun for 500 personer

Annonce
Lokalavisen Nyborg

Bager Gertz har fået en overhaling: Hyggebelysning og træpaneler skal fremme caféstemningen

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Kulturlivet er klar til dåd: Men regeringens sene meldinger tog dem på sengen

Lokalavisen Nyborg

Landporten næsten så god som ny

Lokalavisen Nyborg

Friskole får 1,3 millioner kroner: Nyt aktivitetshus skal skabe liv i lille landsby

Lokalavisen Nyborg

En musical til Det Ny Teater og ny EP på gaden: Lokal musiker flyttede fra København til Aunslev - og udgiver nu egen musik fra hjemmestudiet

Lokalavisen Nyborg

Lundes liv i musik: Det begyndte med Benny Goodman

Lokalavisen Nyborg

Nyt parti åbner kontor i Nyborg

Lokalavisen Nyborg

Sådan holder du dit nytårsforsæt

Lokalavisen Nyborg

Før og nu: Hvorfor er der en buste af borgmester Ludvig Hansen ved Nyborg Bibliotek?

Lokalavisen Nyborg

Musikklub tog hul på ny sæson fyldt med overraskelser

Annonce