Annonce
Lokalavisen Nyborg

Skal vores børn lære robusthed for at klare hverdagen?

Helene Krogsgaard Hansen
Annonce

Skal vores børn lære robusthed for at klare hverdagen?

Det er noget af det værste… Når vi som forældre står magtesløse over for vores børns mistrivsel. Det gør sindssygt ondt helt ind i de dybeste celler af vores krop, og vi bliver trætte, triste, frustrerede og stressede. Enten overreagerer vi ved at blive overpylrede og måske købe ting til vores børn som en trøst, eller også underreagerer vi ved ikke at sætte grænser, bliver handlingslammede og overbærende, eller vi kan blive ekstra strenge over for vores børn, for nu må de da til at lykkes, lige som alle de andre børn og unge mennesker, som tager en uddannelse og ser glade og smukke ud på de sociale medier…

Erkendelse

Første skridt på vejen er at erkende, at vores barn har en udfordring, og dernæst at granske, hvorfor den er opstået. Det er ofte en langvarig proces, og vi skal ikke underkende, at en skilsmisse kan sætte meget i gang over en langvarig periode, men meget peger også på skærmbrug, sociale medier, præstationsræs, manglende søvn og et lavt selvværd, som spiller væsentligt ind på børn og unges velbefindende. Fomo (Fear Of Missing Out) er angsten for at gå glip af noget, og den fylder også i de unges hverdag.

Lyt til dit barn og kig indad

Eksempelvis har nogle børn brug for at være i et trygt og roligt miljø på en lille skole, mens andre bedre kan rumme de store skoler. Nogle børn opfanger flere stimuli end andre og bliver dermed hurtigere overstimuleret. Søskende kan have vidt forskellige behov.

Spørg dig selv: Er der noget, jeg kan ændre, så det gavner mit barn? Bør jeg arbejde mindre? Skal jeg flytte mit barn til et andet miljø? Skal mit barn absolut gå i gymnasiet, eller kan noget andet gøre ham/hende mere glad?

Kig udad - halvdelen mistrives

Det er ikke kun dit eller mit barn, som af og til føler, at livet kan være hårdt, for i en endnu ikke udgivet undersøgelse af Børns Vilkår peger en tendens på, at op mod halvdelen af alle unge mellem 11-15 år mistrives hver dag. Andre undersøgelser nævner hver femte skoleelev, som mistrives, og det er også for mange.

Mestring

Da jeg selv gik i gymnasiet for nærmest en menneskealder siden, fandtes der ikke stress – jeg så det i hvert fald ikke, men virkeligheden er nu desværre en anden. Jeg coacher dagligt unge mennesker til bedre trivsel og lærer dem gode mestringsstrategier. Dette virker på alle, unge som gamle, men det er en bekymrende tendens, at vi fastholder alle børn i den samme kasse for derefter at opdage, at de sensitive mistrives og skal lære robusthed for at klare hverdagen…

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce