Annonce
Lokalavisen Nyborg

Sundhedsklumme: Forstå din stressede partner

Helene Krogsgaard Hansen. Foto: Martin Hvistendal Pedersen
Et godt parforhold er et kærlighedsforhold, hvor vi støtter og styrker hinanden, men når stressen dominerer, kan det være svært at rumme partnerens manglende engagement og øget behov for at være alene
Annonce

”Han snerrer og gider ikke hjælpe til med børnene eller med oprydning. Det er så anstrengende, så jeg kan da lige så godt være alene”…

Måske kender du denne følelse. Din partner er ikke sig selv, og han er mere en belastning end en gevinst. Tilmed kan det være, at han ikke har lyst til kærtegn og sex mere. Har han mon en anden, eller er jeg ikke attraktiv nok?

Men vær opmærksom på, at tankerne ikke løber løbsk. Vi ændrer personlighed, når vi er stressede

Mange tager deres parforhold op til revision i sommerferien, men inden du smider ham på porten, er det en god idé at få tjekket hans stresstilstand. For når vi er stressede, ændrer vi midlertidigt personlighed. Vi bliver opfarende, udmattede, egoistiske, depressive, ængstelige og intolerante over for vores omgivelser.

Vi er flove, når vi bliver ramt af stress. Den dårlige samvittighed fylder meget, og det bliver kun værre, når vi presser vores partner til at yde mere, hvis han er stressramt. Men hvordan kan vi komme ud på den anden side sammen?

Et godt parforhold er et kærlighedsforhold, hvor vi støtter og styrker hinanden, men når stressen dominerer, kan det være svært at rumme partnerens manglende engagement og øget behov for at være alene. Men det er et must for din partner at få ro og hvile i sin "hule" - også hvis han kun er lettere stresset. Giv ham plads, og han giver så meget tilbage, når han føler sig forstået og har fået det bedre. Det gælder også for kvinder.

Med nogle få gode råd kan du hjælpe din stressede partner:

1. Giv ham masser af ro, søvn og hvile, og overtag de fleste af de huslige pligter.

2. Forkæl ham med tid på sofaen eller med andre lystbetonede og selvvalgte aktiviteter.

3. Sig, at du tager over de næste måneder, og at han ikke skal have dårlig samvittighed.

4. Sørg for, at du også får egentid, for det er anstrengende at være pårørende. Køb evt. rengøring eller mad udefra i en periode.


Forkæl ham med tid på sofaen eller med andre lystbetonede og selvvalgte aktiviteter.

Uddrag af artiklen


Dette kan lyde som en engel, der falder ned fra himlen… Måske tænker du, at det kan da ikke være rigtigt, for han har da aldrig løftet en finger herhjemme alligevel, men drop dit millimeterdemokrati, som alligevel kun er en opslidende magtkamp.

Dit nye motto, om din partner er stressramt eller ej: ”Hvad kan jeg gøre for at gøre ham glad?”

Husk, at stress er en overbelastning, som går væk igen, og han er ikke blevet stressramt med vilje. Og når stressen dæmpes, kommer glæden og lysten til kærtegn og sex lige pludselig tilbage…

Hvis han ikke er stresset, vender du en dårlig vane i parforholdet til en kærlig gestus med altid at tænke på, hvordan du kan styrke og støtte ham, og det smitter - det er jo egentlig det, der er essensen i et kærlighedsforhold.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Ballet i Landporten

Lokalavisen Nyborg

Magiske aftener i Nyborg

Lokalavisen Nyborg

Smuk aftentur

Lokalavisen Nyborg

Fotogene brumbasser

Annonce