Annonce
Lokalavisen Nyborg

Sundhedsklumme: Sådan kan du blive mere positiv

Helene Krogsgaard Hansen er certificeret stresscoach, mindfulnessinstruktør, positiv psykologivejleder, foredragsholder og underviser. Privatfoto
Annonce

"Hvad skal det nu til for? Den jubeloptimisme… Hun er simpelthen for meget. Og så pralede han i går… Åh, han er ikke til at holde ud. Øv, jeg er også blevet alt for tyk…"

Kender du denne tankestrøm? Det kører hurtigt på den øverste etage med bebrejdelser enten af andre eller af os selv. Vi kender alle til det, men det ærgerlige er, at det, som vi fokuserer på, vokser i vores tanker og dermed i vores følelser.

Du bliver, hvad du tænker.

Hvis du tænker meget negativt, bliver du meget negativ. Vi har mellem 60.000-70.000 tanker i døgnet, og mange af vores tanker kører i ring. De tanker, som du ofte tænker, vil din hjerne have lettere ved at blive ved med at tænke.

Hvis du eksempelvis jævnligt går tur på en eng med højt græs, vil der med tiden blive formet en lille sti, hvor du går – det er det samme i hjernen. Stien med den negative tænkemåde bliver derfor nemmere for dig at tænke, for det er hjernen vant til.

Annonce

Dit tankemønster kan ændres

Kan jeg egentlig ændre tankemønster?

Det er faktisk ikke så svært, men det tager måneder. Min erfaring med klienter, der gerne vil ændre tankemønster, er, at de opnår en effekt efter cirka fire til seks måneder. Det har en stor værdi for os selv og vores omgivelser. Vi skal naturligvis ikke være positive hele tiden – det er vigtigt også at mærke vreden og tristheden for at kunne mærke glæden. Udfordringen og gevinsten er at få glæden til at fylde mest.

Annonce

Min egen rejse

For cirka ti år siden spurgte jeg min søster, om jeg egentlig var overvejende positiv eller negativ, og jeg blev noget chokeret over hendes udmelding: ”Ja, Helene, nu du selv spørger, så har du faktisk altid et eller andet at øffe over!” Det sagde hun! ”Altid et eller andet at øffe over”… Det gjorde et dybt indtryk på mig, og straks ændrede jeg kurs, for sådan ville jeg ikke være.

Annonce

Deres frustration

Vi kan tit have en mening om andre mennesker; enten er de for lidt eller for meget. Men det handler om dig selv – det er dine egne utilstrækkelige følelser, der kommer til udtryk, når du kritiserer et andet menneske. Og når du taler grimt om dig selv i din indre dialog, kan det være en dårlig vane fra din opvækst. Først skal du blive bevidst om, hvad du egentlig synes om dig selv, hvor kommer din selvkritik mon fra, og dernæst skal du ønske en ændring. Viljen betyder alt.

Når du giver slip på egne domme over dig selv, bliver partneren, naboen, klassekammeraten og chefen pludselig mere tålelig og måske endda helt okay.

Når du er i følelsesmæssig balance, vil dine omgivelser ikke så let kunne påvirke dig negativt. Du vil bære over med dumme kommentarer, trække på skuldrene og gå videre. Det er nemlig ikke din frustration – det er deres.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Lokalavisen Nyborg

Tal med en præst

Annonce
Forsiden netop nu
Lokalavisen Nyborg

Ingen jul uden juleudstilling

Lokalavisen Nyborg

Nyborg skruer ned for Norden

Annonce