Annonce
Lokalavisen Nyborg

Tre gode råd: Kom godt i gang med cykeltræningen

Kom godt i gang med cykeltræningen med disse tre gode råd fra cykelskolen.dk. Arkivfoto: Dorthe Wolff
Sport og motion er sundt, og med det varmere vejrs komme trækker mange cyklen frem fra gemmerne, og det kan være, man sidder og har lyst til at blande de to, men hvordan kommer man i gang? Få tre gode råd i artiklen her.

Der er forskellige ting, man kan gøre, hvis man sidder med et ønske om at starte med at cykle, men man bare ikke ved, hvordan man skal gøre.

Med disse tre gode råd fra cykelskolen.dk kan du forberede dig på den kommende træning, så du kommer bedst muligt i gang med cykeltræningen.

1 Opsæt et konkret mål

Inden du hopper på cyklen, er det en god idé at tænke over, hvorfor det er, du vil begynde at cykeltræne. Ved at have et konkret mål foran sig har man hele tiden noget at gå efter.

Det øger ikke kun motivationen, men du ved også lige nøjagtig, hvorfor du sætter dig på jernhesten, selv når vejret er koldt, og sofaen kalder lidt ekstra højt.

Det kan også være en idé at finde en ven at cykle med. På den måde får du en fast cykelmakker, og I kan holde hinanden op på de aftaler, I laver. Det er en god måde at stille krav til sig selv og hinanden på.

2 Start blidt ud

Ligesom med al anden motion er det vigtigt starte blidt ud, når man begynder at cykeltræne.

Det hjælper derfor ikke noget at starte med at cykle mange kilometer hver dag. Musklerne og leddene er ikke vant til det og kræver derfor tilvænning til den nye sport, som tager lidt tid.

Start med at hoppe på cyklen tre-fire gange om ugen. Cykl ikke længere end en time ad gangen og nøjes med de kortere ture i starten.

Efter et par uger kan distancen stille og roligt gøres længere, og du kan øge intensiteten. Det er dog en god idé kun at gøre én af tingene i løbet af ugen, så belastningen ikke bliver for stor.

Ved at træne sig langsomt op er der også større chance for, at man får et succesfuldt træningsforløb. Hvis man starter for hårdt ud, kan man hurtigt risikere at miste gejsten og motivationen. Risikoen for skader er også større, og det vil kun sætte én tilbage i træningen. 

Det er helt fint at bruge en almindelig cykel i opstartsfasen, som man normalt bruger i hverdagen. På den måde kan man også mærke efter, om cykeltræning er noget for én uden at risikere at have brugt en masse penge på nyt cykeludstyr.

3 Varier træningen med intervaller og ruter

Når kroppen har vænnet sig til at cykle, kan du bygge videre på træningen. Det største udbytte får du, hvis du varierer din træning. Det kan være at veksle mellem stille ture i et jævnt tempo og ture med intervaller.

Cykl for eksempel med høj intensitet i fem minutter, og hold derefter pause i et minut.

Ligesom i fitnesscenteret gælder det om at hvile sig mellem træningen. Derfor skal du ikke køre de hårde intervaltræninger flere dage i streg. Læg de stille rutedage ind imellem.

Det er vigtigt, at kroppen får ro til at restituere, ellers får musklerne ikke ro til at bygge op.

At variere træningen handler ikke kun om intensitet og form. Det er også vigtigt, fordi du bedre holder fast i din motivation ved at få nye input på dine ruter. Vælg derfor nye veje hver eller hver anden uge, så du hele tiden stimuleres under din cykeltræning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce