Annonce
Mariager Avis

12 timers indsats kan give børn sprogforspring

Bare 12 timers indsats kan gøre en markant forskel i børns sproglige udvikling, viser erfaringen. Foto: Svenn Hjartarson
Koncentreret sprogindsats i børnehaven giver en målbar forskel i børns sproglige udvikling.
Annonce

Mariager: Mariagerfjord Bibliotekerne har testkørt forskningsprojektet Sprogstart, og svaret er klart. Forskere fra Trygfondens Børneforskningscenter konkluderer nemlig nu, at en koncentreret sprogindsats i børnehaven giver en målbar forskel i børns sproglige udvikling. Faktisk kan bare 12 timers indsats med børnene give en målbar effekt - men mere er bedre endnu.

Til efteråret tilbyder Mariagerfjord Bibliotekerne Bibliotekernes Sprogspor, hvor Sprogstart altså er en del af, til dagplejere, vuggestuer og børnehaver i kommunen.

- Med udgangspunkt i fælles læseoplevelser læser, leger og synger vi med børnene for at understøtte deres sproglige udvikling - det er sjovt men frem for alt lærende. Og når vi så ser de flotte resultater af projektet er det klart at Mariagerfjord Bibliotekerne vi fortsætte og derfor udbyder vi Sprogstart til kommunens dagstilbud, fortæller børnebibliotekar Anita Græsbøll Larsen.

Sprogsporets anden del er Sprogfitness, som allerede har kørt i kommunen fire år.

- Næste år afholder vi Sprogfitness ved Arden Hallerne d. 7. maj. Der plejer at være fart over feltet med op mod 200 deltagende børn, så det fortsætter vi naturligvis med, forsikrer Anita Græsbøll Larsen.

Projekt sprogstart

Projekt Sprogstart er gennemført med tilskud fra Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre under Slots- og Kulturstyrelsen.

Projektet er udført i tæt samarbejde mellem Aalborg Bibliotekerne, Brønderslev Bibliotek og Daginstitutionen Bornholmsgade i Aalborg samt testbiblioteker og -institutioner i Mariagerfjord, Frederikshavn, Jammerbugt, Morsø, Rebild og Thisted Kommune.

Annonce

Positive resultater

Men tilbage til Sprogstart, for den toårige indsats, der er stablet på benene af bibliotekerne i Aalborg og Brønderslev samt TrygFondens Børneforskningscenter, er netop afsluttet og evalueret. Resultatet er et forløb, hvor bibliotekspersonale sammen med pædagoger arbejder systematisk med at styrke børns sprog.

I alt har 1335 børn i 3-5 årsalderen deltaget i forsøget, og resultaterne er særdeles positive og viser fremgang på en række vigtige sprogområder. Samtidig har det vist sig, at en relativt lille indsats har en positiv effekt.

Og effekten mærkes også ude i de deltagende institutioner.

- Vi kan tydeligt se, at børnene er blevet bedre til at rime, og de har også kunne flere ord. Også i hverdagen har vi mærket, at Sprogstart har gjort en forskel. Børnene har for eksempel improviseret rim, når de har gynget, og så de spurgt efter Ditte - bibliotekaren, der har lavet sprogstart med dem, fortæller Heidi Jørgensen, der er sprogpædagog i Daginstitutionen, Bornholmsgade i Aalborg.

Mange af de indsatsområder, der er undersøgt i forsøget - som for eksempel rim - underbygger talesproget og den opmærksomhed på lyd, man skal bruge, når man sætter stavelser sammen til ord i sit hoved. Det er derfor et skelsættende fundament for skolen og for læseforståelsen. Man kan med andre ord sige, at hvis man er god til sprog tidlig i livet, så er der langt bedre forudsætninger for at klare sig godt senere, også i forhold til læsning og skrivning.

Det banebrydende er at effekten i Sprogstart kan måles, uagtet børnenes baggrund, køn, alder, herkomst og forældrenes social status eller uddannelse. Sprogstart har flyttet alle børnene, og det er ifølge Professor ved Trygfondens Børneforskningscenter, Dorte Bleses en vigtig pointe:

- En universel og ressourcelet indsats som Sprogstart, der har en lille eller moderat effekt på alle børn, har en større gennemslagskraft end en indsats, der har stor effekt på få børn.

Annonce
Annonce
Mariager Avis

Tre generationer bag Svanen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mariager Avis

- Det bedste er friheden

Annonce