Annonce
Mariager Avis

Mariager Sejlklub bygger servicebro med nye faciliteter

Om kort tid vokser en ny servicebro ud fra A-broen i Mariager lystbådehavn. På servicebroen opsættes en ny miljøstation samt en ny mastekran, der skal erstatte den gamle. "For det første løfter den for lidt. For det andet kan den ikke række langt nok ud. Derfor er vi nødt  til at have en ny mastekran", siger formand for Mariager Sejlklub, Henrik Nygaard, der her ses foran den gamle mastekran på A-broen. Foto: Annelene Petersen.
Mariager Sejlklub opdaterer mastekran og miljøstation på ny servicebro.
Annonce

Mariager: 15. februar påbegynder Mariager Sejlklub flere arbejder på og i Mariager lystbådehavn.

Et af dem er etablering af en ny servicebro i tilknytning til A-broen. En servicebro, der bliver 16,5 meter lang og 3 meter bred.

En af de ting der får plads på servicebroen, er en ny miljøstation, der lever op til alle gældende regler og miljøkrav.

Formand for Mariager Sejlklub, Henrik Nygaard, fortæller, at en miljøstation er en pumpe, der bruges til at suge indholdet af en båds holdingtank og affaldsvandtank over i kloaksystemet på land, så der er styr på miljøet. Han tilføjer at en holdingtank bruges til opsamling fra bådens toilet, mens affaldsvandtanken er til det vand, der bruges i håndvaske.

- Loven er sådan, at hvis man er indenfor en afstand af 12 sømil fra land, må man ikke bare hive i spjældet og tømme tankene ud i vandet. Så skal man ind i en havn og bruge en miljøstation, derfor er det vigtigt, at vi har en ordentlig miljøstation, siger Henrik Nygaard.

Som eksempel på forskellen mellem den eksisterende og den kommende miljøstation fortæller han, at der med den nye vil blive pumpes med tryk, så der ikke er risiko for tilbageløb i tankene ved brug.

Annonce

Delvis fremtidssikret

Ifølge Henrik Nygaard vil den nye miljøstation kunne overholde alle nutidens krav lige så længe, som teknikken i pumpen holder.

Han er imidlertid overbevist om, at der vil komme nye krav, inden miljøstationen brænder sammen. Det kunne eksempelvis være et krav om, at olieholdigt bundvand fra bådmotorer skal suges op og trækkes ind på land i en separat tank, da den slags ikke må blandes med det vand, der ledes ud i kloaksystemet.

- Skulle der komme sådan et krav, vil vores nye miljøstation være fremtidssikret i den forstand, at vi ikke behøver at investere i en ny, da vi vil kunne nøjes med at tilkoble en supplerende pumpe med egne slanger, siger Henrik Nygaard.

Annonce

Ny mastekran kan håndtere større både

Udover miljøstationen bliver der også plads til en ny mastekran på den kommende servicebro.

Mastekranen bruges ved afmontering af en sejlbåds mast, inden båden tages op af vandet og sættes på vinterplads. Kranen bruges også, når masten atter skal monteres, når båden igen skal i vandet ved begyndelsen på den nye sejlsæson.

Henrik Nygaard fortæller, at der er to hovedårsager til, at Mariager lystbådehavns gamle mastekran nu står til udskiftning.

- For det første løfter den for lidt. Som tiden er gået, er masterne blevet højere. Desuden er det blevet almindeligt, at sejlet rulles ind i masten, derfor vejer master også mere i dag end tidligere, siger han.

- For det andet er vores kran blevet for kort. Ligesom masterne er bådene blevet større og bredere. Det betyder, at mastekranen skal kunne nå længere ud for at kunne holde masten lodret over midten af båden, så den kan tages op eller placeres korrekt, fortsætter han.

Han oplyser, at den nye mastekran vil uden videre kunne bruges til at håndtere master på 500 kilo, der skal rækkes seks meter ud for det tilfælde, at det er en katamaran eller en meget bred båd, der skal betjenes.

Annonce

Fjernstyring afløser håndsvinget

Henrik Nygaard kan ikke huske præcist, hvor gammel den nuværende mastekran er, men en indikator på, at det drejer sig om en hel del år er, at den betjenes med et håndsving, man hiver i.


Alt andet lige magter den gamle kran ganske enkelt for lidt, derfor skal der en ny til.

Henrik Nygaard, formand for Mariager Sejlklub


- Den nye mastekran bliver fjernstyret og fuldstændig elektronisk. Det betyder, at der også sikkerhedsmæssigt er tale om en opgradering, for kommer man til at lave noget, hvor man trækker for meget, melder elektronikken pas, siger Henrik Nygaard.

Han understreger hurtigt, at det hidtil har været fuldt forsvarligt at benytte den gamle mastekran, da den altid er blevet nøje gennemgået og godkendt før hver sæsonstart.

- Men alt andet lige magter den gamle kran ganske enkelt for lidt, derfor skal der en ny til, siger Henrik Nygaard og illustrerer det med, at den nye mastekran nemt kan anvendes til master med en længde på 25 meter, mens den gamle havde et maste-maksimum på 19 meter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce