Annonce
Mariager Avis

Ny lodsbåd til Randers og Mariager Fjorde

Jette Brygger fik overladt æren af at holde den obligatoriske flaske bobler - nu uden glasskår - ud over DanPilot November, da den nye slæbebåd blev døbt på havnen i Randers fredag. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce

RANDERS: "Jeg døber denne lodsbåd DanPilot November."

Med disse ord hældte Jette Brygger, der er teknisk designer hos Randers Havn, en hel flaske bobler ud over dækket på den nye, røde lodsbåd, der lå til kaj i havnen i Randers ved siden af lodsernes egen husbåd.

Danpilot November er nyeste skud på stammen i DanPilots stald af lodsbåde.

- For tre år siden startede vi på en stor udskiftning af alle vores lodsbåde, og DanPilot November er den 12. ud af 17, fortæller Anders Thomsen, der er virksomhedens chef for teknik og vedligeholdelse.

- Faktisk ikke fordi de gamle både er udtjente, men en modernisering og ensartning af vores flåde giver en lang række gevinster: Alle lodsbådene er nu ens at vedligeholde, sikkerheden bliver bedre, fordi alle vores lodser altid kender den båd, de skal betjene. Og ikke mindst: Vi får nye og mere moderne motorer at arbejde med. Det er en gevinst for miljøet - og sparer os for op mod 100.000 kroner om året i brændstof.

- Fremragende! Så får vi billigere lodser i Randers Havn, lød det straks fra havnedirektør John Morgen.

En bemærkning, der forblev ukommenteret.

Vi får nye og mere moderne motorer at arbejde med. Det er en gevinst for miljøet - og sparer os for op mod 100.000 kroner om året i brændstof.

Anders Thomsen, DanPilot

Annonce

Travl fjord

DanPilot November får base i Udbyhøj og kommer til at betjene både Randers og Mariager Fjorde.

- Hvilket betyder omkring 1200 lodsninger om året. Især Randers Havn er en af Danmarks travleste arbejdspladser for vores lodser, fortæller Anders Thomsen.

DanPilot November er bygget på et værft i Estland. Fartøjet har kostet 8,3 millioner kroner, er cirka 15 meter langt og vejer omkring 20 tons. Men på trods af sin røde farve og strømlinede design er det ikke farten, det handler om.

- Båden kan vel sejle 22 knob i timen, men når vi arbejder almindeligt, er hastigheden nok nærmere mellem otte og 10 knob, siger han.

Inden Jette Brygger foran et talstærkt publikum på ikke ret meget plads i husbåden fik overrakt et symbolsk nøgleknippe - lodsbådene fungerer i dag uden nøgler - gjorde Anders Thomsen det klart for hende, at det ikke er enhver beskåret at forestå en dåb af et erhvervsfartøj.

- Det er en ære, der ofte tilfalder de kronede hoveder, så du bliver medlem af en lille, eksklusiv klub, sagde han.

Nye lodsbåde

Danpilot opererer til søs og i havne i hele Danmark med at lodse skibe sikkert ind og ud af danske havne. Hovedkontoret ligger i Svendborg, men der er 17 lodsstationer i hele Danmark og yderligere fire bådpladser. Heraf en i Randers.

Danpilot har indkøbt 17 nye lodsbåde. To 20 meter både til det hårdere vejr ved Skagen og Gedser og 15 både på 15 meter til de øvrige lokaliteter.

De nye lodsbåde reducerer brændstofforbruget med to liter pr. sejlet sømil. Det svarer til en reducering på 20 procent i forhold til Danpilots gamle både.

Randers-lodsernes husbåd var tæt pakket, da fjordens nye lodsbåd, DanPilot November, blev budt velkommen. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mariager Avis

- Det bedste er friheden

Annonce