Annonce
Melfar Posten

Andalusien rundt på 10 dage - en cykeltosses bekendelser

Niels Erik Buhl og John Kaspersen fra Nørre Aaby Cykelklub valgte at tage til Andalusien i starten af Januar - uden følgebil. Privatfoto
1500 kilometer på cykel i et rimeligt kuperet bjerglandskab på 10 dage. Kan man det? Niels Erik Buhl og John Kaspersen fra Nørre Aaby Cykelklub fik ideen til, at det skulle afprøves.
Annonce

Nørre Aaby/ Andalusien: Så med to cykler bagi bilen indledte vi søndag den 5. januar en køretur på 2700 km gennem Danmark, Tyskland, Frankrig og Spanien – 27 timers kørsel med to chauffører. Målet var et sommerhus i Mazarron ved Murcia, hvorfra strabadserne skulle begynde – på cykel og uden følgebil.

Planlægning: 10 etaper på gennemsnitligt 150 km og med mulighed for overnatning på rimelige hoteller. Her har Garmin, GoogleMaps og en ældre kortbog i fællesskab ydet en stor indsats.

Bagagen skal minimeres, og det hele, under 5 kg skal være i en minirygsæk og en taske, der sidder på en bagagebærer. Den monteres på saddelpinden på racercyklen – u-lirens – ja men praktisk. Man skal i øvrigt være klar til at udfordre sig selv og sin cykel på alle tænkelige kvaliteter af veje/stier.

Det kan være svært på forhånd at vide, hvad der er behov for på 10 dages cykeltur, men mindst muligt og resten må klares med betalingskortet.

Annonce

Gode cremer til siddesår

Selvfølgelig skal cykelformen være i orden, men det handler mest om, at man har siddet på en saddel i længere tid – jeg endte med at forcere optræningen, som medførte en betændt sene i det ene knæ, og det plagede mig på hele turen. Siddesår, ja efter godt 500 km skal der nogle gode cremer til, og så lærer man sig at sidde på saddel på mindst syv forskellige måder.

Når man er helt udkørt om aftenen, så gør en god middag og 8 timer i en god hotelseng underværker, og man er klar igen næste morgen. Her er det fantastisk med en morgenbuffet, hvor der måske lige kan laves en lille sandwich og tages en banan me til turen.

Etapestarten er oftest kl 9.00, men med høj sol om dagen er der ofte frost om natten og højst 10 grader kl 10.00. Så her måtte vi investere i et par ekstra handsker inde i cykelhandskerne. Samtidig gjorde Fjällrävens siddeunderlag det ud for en ekstra windbreaker på overkroppen.

Efter en lille kaffepause på en café efter et par timer, var det tid til at ændre på påklædningen, og fra middag kan der ofte køres ’kort-kort’ i 18-20 grader. Vinden var angivet til ca 2 m/sek, men når den var imod, føltes den som meget mere

Annonce

Cykle i nødsporet

I Spanien har man i de senere år anlagt mange fantastiske veje. Oftest store brede motorveje eller udmærkede landeveje. Og på mange motorveje er det tilladt at cykle i nødsporet. Det kan selvfølgelig være en udfordring med biler der kører op til 130 km/t, særligt når man som cyklist skal krydse en tilkørselsrampe.

Generelt foretrak vi mindre landeveje, men det er ikke altid, der er alternativer til motorvejene, og vi skal jo også fremad. Bilisterne i Spanien er fantastisk hensynsfulde overfor cyklister, de går ofte helt ned i fart og overhaler med minimum 1½ meters afstand. Vi fik ikke et eneste negativt dyt fra en vred bilist på 1500 km

Men modsat de gode veje oplevede vi også de mest elendige veje, man kan forstille sig, og vi oplevede, at vejene generelt ikke er funderede godt nok. De skrider ud med det resultat, at der ofte er dybe revner på langs, som kræver fuld fokus, når der køres nedad med over 50 km/t.

Aberne på Gibraltar ville gerne hilse på makkerparret fra Nørre Aaby. Privatfoto
Annonce

Andalusiens vælde

Der var generelt ikke afsat tid til kulturelle oplevelser. Til gengæld oplevede vi Andalusiens natur i al dens utrolige vælde med havet, landet og bjergene. Vi kørte gennem storbyer og vi besøgte aberne på Gibraltar. Her cykler man selvfølgelig over landingsbanen til lufthavnen, inden det går opad med over 20%.

En anden udfordring var at komme til Cadiz, der er en by, der ligger ude i et sumpområde. Eneste adgang er tre motorveje, så her cyklede vi 6-8 km med 45 km/t, men så var der også dømt sejltur fra Cadiz.

I Cordoba bevilligede jeg mig selv en mindre fridag. Jeg og min cykel kørte ca 100 km med bus – 20€. Niels Erik cyklede, men Garmin havde en dårlig dag, så han havde kørt 150 km, inden vi sammen kørte de sidste 30 kilometer af dagens etape, der i øvrigt var en alvorlig 9% stigning. Belønningen var de sidste to etaper i de flotteste bjerglandskaber.

17.000 højdemeter blev det til på den 10 dage lange tur. Privatfoto
Annonce

Parlør og fagter

Den andalusiske befolkning mødte vi, og der er ingen tvivl om, at det er os, der er ’de anderledes’.

Vi bliver set an, oftest med et stoneface, der ser lige gennem os. Engelsk (eller fransk) snakker de ikke, og det er op til os at lære spansk, hvis vi skal i dialog.

Selv på store hoteller er det ofte nødvendigt med fagter og måske en parlør. Vi mødte også flere fårehyrder, der med deres hunde styrede en stor flok får eller geder. Jeg blev passet op af en ældre andalusier, der trak sin cykel - så vi var åbenbart kolleger. Det lykkedes mig at forklare, hvor vi kom fra og skulle til, men ellers snakkede han bare løs, som om jeg kunne forstå det hele. Men hyggeligt var det.

Det blev aldrig til rigtig sightseeing for cykelparret, men de kørte igennem flere store byer, som de kunne nyde synet af fra sadlen. Privatfoto
Annonce

Forskelligheden lever

I Andalusien har man drivhusarealer, så man tror det er løgn, det er dér vores grøntsager og frugter produceres. Affald er et stort problem. Samtlige vejrabatter og åbne områder flyder med plastic, glas og metaldåser. Det bør der findes en løsning på.

Boligerne er generelt flotte, men det er som om, man kun kærer sig om sin egen matrikel og ikke for fællesskabet. Vi oplevede også utrolige slumkvarterer lige uden for Malaga. Her handler det om ren overlevelse. Vi kørte gennem en landsby, hvor alle ’huse’ var huler, som var hugget ind i bjergmassivet – i 2020 – i EU.

Ja, forskelligheden lever, men de godt otte millioner andalusiere er generelt positive overfor EU – de blander sig ikke meget i det, der forgår i Madrid – og Bruxelles. Men de udviser en stolthed, og de lever gennemsnitligt to år længere end danskere.

10 dage, 1500 kilometer, 17.000 højdemeter og 67 timers cykling havde vi tilbagelagt og var nu tilbage i sommerhuset. Bøfferne smagte fantastisk, og selvfølgelig skulle vi lige en tur i Middelhavet (i under 10 grader skulle jeg mene).

Og ja, Andalusien rundt på 10 dage uden følgebil kan lade sig gøre – selv i januar.

Det kræver også et ordentligt måltid mad, når man har tilbagelagt 150 kilometer på cykel. Privatfoto
Man må klare sig med et minimum af oppakning, når man skal have det bag på cyklen. Fem kilo til hver mand, og alt, havd der skulle komme til at fornødenheder derudover, måtte klares med et betalingskort. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce