Annonce
Melfar Posten

Butiksejere ligger søvnløse om natten: Nu advares der om en mulig forestående butiksdød - snebolden ruller

Anders Baagland talte for nylig med en nystartet butik, der lagde ud med en flot omsætning, men som nu er nødlidende grundet nedlukningen. Egenkapitalen er væk, og butiksejeren må låne penge til fortsat at kunne betale regningerne. Arkivfoto: Sofia Søborg Flittner-Nielsen
Det kan få kæmpestore konsekvenser, hvis butikkerne ikke snart får lov at åbne, vurderer citymanager Anders Baagland, der taler med butiksejere, der ligger søvnløse og hvis egenkapital er ved at slippe op.
Annonce

- Snebolden ruller, og den bliver større og større. Vi skal simpelthen sørge for, at den ikke bliver så stor, at vi slet ikke kan stoppe den igen. Vi kan måske miste hele erhverv. Mange af de selvstændige har nogle spinkle egenkapitaler, uanset om de er en del af en kæde eller er for sig selv.

Sådan lyder advarslen fra Anders Baagland, der både er citymanager i Middelfart, og som taler på vegne af 60 byer som formand for netværket Danske Handelsbyer.

Han mener, at man lige nu gambler med et stort erhverv ved fortsat at holde lukket. Dermed bidrager han til debatten, som lige nu tager til flere steder på Fyn og på Christiansborg, hvor Venstres fynske folketingsmedlem Lars Christian Lilleholt også er ude at tale for en gradvis genåbning i kommuner med lave smittetal.

Annonce

- Kæmpestor risiko

Til hverdag taler Anders Baagland med rigtig mange inden for detailhandlen - og mange af samtalerne bekymrer ham.

- Lige nu har vi har en kæmpestor risiko for, at der er mange, som vælter. Kassen er tom, hjælpepakkerne har været gode og hjulpet nogle, men de rammer bare skævt.

- Det næste er deres varelager, som de er udfordrede på. Der kommer nye sæsonvarer, som de skal betale, de har gamle kollektioner på lager, og jo længere tid der går, før de kan åbne, jo mere brandudsalg skal de holde, siger Anders Baagland.

Han fremhæver modebranchen som den del af detailhandlen, som er hårdest ramt lige nu.

- Hele modebranchen er sæsonorienteret. Det betyder, at deres plan her i januar og februar var at sælge vintervarer, det skulle de have en god omsætning på, samtidig med at de kunne sælge nogle rester på udsalg. Når vi begynder at åbne op igen, lander forårskollektionerne, og så har de i forvejen et lager fyldt med vinterkollektioner, som de er nødt til at realisere til en lav pris.

Annonce

- Smitterisikoen er lille

Selvom mutationer og særligt den engelske variant af coronavirus vækker bekymring blandt nogle politikere, mener Anders Baagland, at butikkerne har bevist, at de kan påtage sig opgaven med at holde åbent.

- I december så vi, at vores butiksmedarbejdere ikke blev smittet, og det gælder ikke kun i Middelfart, jeg hører det samme fra mine kollegaer rundt omkring. Man er gode til at overholde restriktioner, og kunderne er gode til at overholde dem. Det gør, at det er forholdsvist sikkert at gå ind i en butik. Smitterisikoen er lille. Man kan kigge ind ad vinduet, og hvis der er mange kunder i butikken, kan man gå videre.

Han nævner også, at der i forvejen kan være kø ved posthuse og så videre. Og at man ved at åbne mere op vil sprede handlen ud over en hel by i stedet for at centrere den enkelte steder.

- Min anbefaling til politikerne er at lukke op enten regionalt eller på landsplan. Jeg synes egentlig, at det, man gjorde i december, hvor man holdt byerne åbne og spredte risikoen ud, det fungerede. Og så får vi omsætning i butikkerne. Det gælder simpelthen om at få lukket op enten regionalt eller på landsplan.

Annonce

- Menneskelig konsekvens

Anders Baagland minder også om, at det ikke kun er på økonomien, at butiksejerne bliver ramt.

- De ligger jo søvnløse om natten over, hvad der her vil udvikle sig til. Så kan vi snakke depression, at man går ned, stress og alt muligt andet. Det har økonomisk en stor konsekvens, og det har også en menneskelig konsekvens, understreger han.

Samtidig med at mange butikker lige nu står tomme, buldrer nethandlen derudaf. En udvikling som Anders Baagland ikke mener har noget med hans og andres opråb at gøre.

- Det er klart, at der sker noget. Vi rykker udviklingen år frem. Vi er blevet meget digitale. Det betyder også, at branchen skal kigge indad og forandre sig og tilføre værdi til produktet. Der er masser af muligheder for at give folk lyst til at handle i de fysiske butikker, understreger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce