Annonce
Melfar Posten

Plakatkonkurrence var populær for 25 år siden

Denne plakat vandt i 1997, fordi der var mange genkendelige elementer på: Lyskeglen fra scenen, toppene fra teltene, der blev brugt under festivalen og de blå farver, der signalerede bæltet og himlen.
For 25 år siden havde den daværende bestyrelse i jazzfestivalen også en plakatkonkurrence. Der blev hvert år sendt mange forslag ind.
Annonce

Middelfart: Det er ikke første gang, at Middelfart JazzFezztival udskriver en plakatkonkurrence.

Hvis vi spoler tiden tilbage til midt i 90'erne, så havde bestyrelsen dengang de samme tanker, og i flere år - indtil 2002, var der hvert år en plakatkonkurrence i Melfar Posten, og vinderen fik sit design ud i hele byen. Ved de store indfaldsveje til Middelfart, på plakater i butikkerne i Middelfart, Fredericia og Kolding, på forsiden af programmet, på tryk til tshirts og på plakater til evigt minde for de, som deltog i festivalen.

- Der var stor interesse for at deltage. Det var Middelfart Sparekasse, Melfar Posten, en repræsentant fra Tuborg og os i bestyrelsen, der udvalgte vinderen dengang. Der var rigtig mange, der indsendte forslag. Op mod 150 stykker hvert år, og vi lagde dem allesammen ud på gulvet og kiggede på dem, husker Erik Bruun, der sad i bestyrelsen for det, der dengang hed Lillebælt Jazzfestival.

Også dengang kiggede dommerkomitéen på elementer, der var genkendelige. Både for jazz'en, men også for Middelfart.

- Vi valgte nogen, hvor vi kunne se det blå bælt, lyskeglen på scenen eller teltene, der blev brugt under festivalen, forklarer han.

Annonce

Plakat blev til logo

I 2002 valgte festivalens bestyrelse at omprioritere midlerne, og derfor stoppede konkurrencen. Vinderen af årets plakatkonkurrence i 2000 havde ramt noget helt særligt med de klare farver på bogstaverne, bølgerne og mågen, og derfor valgte man i stedet at bruge designet som logo for festivalen. Det logo, der stadig eksisterer i dag, og som der skal tages udgangspunkt i, hvis man ønsker at deltage i konkurrencen.

Erik Bruun er glad for, at plakatkonkurrencen igen tages op.

- Det synes jeg er en god idé. Der var i hvert fald stor interesse dengang, siger han.

Denne vinder fra 2000 gik hen og blev til festivalens logo. Det er dette design, som designerne af dette års plakat skal tage udgangspunkt i.
Erik Bruun sad i bestyrelsen for 25 år siden, og dengang oplevede han, at der var stor interesse for plakatkonkurrencen. Her er han på besøg hos Melfar Posten for at fortælle om de gamle plakater, som han har gemt i mange år. Melfar Posten har lånt de gamle plakater af ham for at kunne lave dette opslag. Foto: Mia Harm Madsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Melfar Posten

Tip fra bib: Dejlige Danmark

Annonce