Annonce
Melfar Posten

Uforglemmeligt jubilæum: Jens er udviklingshæmmet og har arbejdet i Kvickly i 25 år

Fredag morgen overraskede Jens Bro Dragsbæks chefer fra Kvickly i Middelfart ham og hentede ham i en stor, hvid limousine. Han havde egentlig bare forventet, at dagen skulle fejres med rundstykker i frokoststuen. Det er Jens Bro Dragsbæk med sort, lukket jakke midt i billedet. Foto: Sofie Secher Karlsen
Fredag morgen blev Jens Bro Dragsbæk overrasket med en stor, hvid limousine, som skulle køre ham på arbejde. Han er udviklingshæmmet og har været ansat i Kvickly i Middelfart i 25 år, og hans chefer havde sørget for, at jubilæet blev et uforglemmeligt et af slagsen.
Annonce

Nordvestfyn: - Der tog i godt nok røven på mig.

49-årige Jens Bro Dragsbæk står ude på vejen og griner. Han er overrasket, for foran ham holder en kæmpestor, hvid limousine klar til at køre ham på job. Det er fredag, og han har 25 års jubilæum som medarbejder i Kvickly i Middelfart.

For få minutter siden har han fortalt, hvordan han tror, at dagen "bare" skal fejres med rundstykker og kage. Men han har fortjent meget mere.

I 25 år har Jens Bo Dragsbæk sørget for at sortere flasker, fylde sodavand op i frokoststuen, give en hånd med pappet og mange andre ting i butikken. Han er en af flere medarbejdere i Kvickly, som er ansat på andre vilkår. Jens Bro Dragsbæk er udviklingshæmmet og elsker at arbejde som servicemedarbejder Kvickly. Særligt arbejdet med at sortere flasker og sørge for, at der er ryddet op i dem, er han glad for.

- Jeg har sagt til dem (kollegerne i Kvickly, red.), at titlen snart må blive til flaskedirektør, griner han.

Fornemt så det ud, da 49-årige Jens Bro Dragsbæk blev fragtet til arbejde fredag morgen i anledningen af sit 25 års jubilæum som ansat i Kvickly i Middelfart. Foto: Sofie Secher Karlsen
Annonce

Win-win

Ifølge Karl Pedersen, varehuschef i Kvickly i Middelfart, har det vist sig at være en win-win-situation at have medarbejdere som Jens Bro Dragsbæk, der er ansat på andre vilkår.

- Helt tilbage fra dengang jeg startede, har vi været med i et samarbejde med kommunen. Allerede dengang var vi godt klar over, at vi var et samfund, hvor nogle havde svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet, fortæller varehuschefen, som har været en del af Brugsforeningen for Middelfart og Omegn bag i godt 17 år.

Derfor har Kvickly i Middelfart i dag fem praktikpladser til rådighed til borgere, som er i berøring med jobcentret. Derudover har butikken ansat Jens Bo Dragsbæk og et par andre på kontrakt og har haft det i mange år.

- Vi fandt ud af, at det også gav os noget. Det er spændende at få andre mennesker til at fungere. Og den umiddelbare glæde, vi oplever, betyder noget andet end indekstal og regneark. Deres helt naturlige glæde er smittende, og giver os noget igen.

At drive en virksomhed og have en rummelig arbejdsplads betyder, at flere af medarbejderne i Kvickly har taget en mentoruddannelse gennem kommunen og derfor ved, hvordan de skal tage sig af medarbejderne med særlige behov.

- Vi er en del af et samfund med flere opgaver. En af dem er at være med til tage sig af dem, der har det lidt svært. Og den del af samfundet, synes jeg også, vi skal tage del i, forklarer Karl Pedersen.

Det er ikke nødvendigvis praksis, at medarbejdere, der har været ansat i 25 år, bliver hentet i limousine. Men der bliver altid gjort noget ekstra ud af dagen, fortæller Karl Pedersen. Sidst blev et jubilæum fejret med en tur på Bridgewalking.

- Det er lige netop ved sådan noget, at det er fedt at se den umiddelbare glæde i vores fortravlede hverdag. Det giver energi, forklarer han.

Annonce

CSR

Når virksomheder som Kvickly i Middelfart enten ansætter eller har borgere ansat i praktik, som ikke kan arbejde på almindelige vilkår, kaldes det også CSR. CSR er en forkortelse for corporate social responsibility og dækker over meget andet end det, Kvickly gør ved at ansætte borgere som Jens Bro Dragsbæk. Det dækker over, at man som virksomhed udviser ansvarlighed overfor det samfund, man er en del af.

I Middelfart Kommune er det ifølge formand for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget, Mikkel Dragmose-Hansen (SF) noget, man praler lidt med overfor de andre danske kommuner.

- Vi er relativt gode til det. Mange misunder os og kigger mod Middelfart, siger han og fortæller, at det samtidig er noget, man i kommunen har fokus på at blive endnu bedre til at få virksomhederne til at kunne se fordelen i.

Én ting er, at det sparer kommunen penge, når borgerne er i job. Noget andet er ifølge udvalgsformanden, at det giver god mening.

- Vi laver inspirationsarrangementer, og på det seneste møde i efteråret spurgte vi virksomhederne, hvorfor det gav mening for dem at tage et socialt ansvar. Svaret var, at de gerne ville være med til at gøre en forskel for et andet menneske, fortæller han.

- Vi er også glade for dem, der bare kan tage en borger ind et par timer om ugen. Når man tager det ansvar, er man med til at hjælpe en medborger ud på arbejdsmarkedet.

Der blev serveret champagne på turen fra Nørre Aaby til Middelfart, selv om klokken kun lige havde sneget sig over 07.30. Foto: Sofie Secher Karlsen
Annonce

650 i fleksjobs

Ifølge konstitueret arbejdsmarkedschef i Middelfart Kommune, Jeanette Johansen, er omkring 650 borgere i kommunen lige nu ansat i et fleksjob. Er man ansat i et fleksjob, er man ansat på andre vilkår end de fleste andre af ens kolleger. Fleksjob betyder, at man på grund af helbredsmæssige forhold har en begrænset arbejdsevne, og at arbejdsopgaver og arbejdstid er tilpasset efter det.

I den sammenhæng fungerer Job- og Vækstcenteret som en ressource, virksomhederne kan trække på, forklarer Jeanette Johansen.

- Vi arbejder hele tiden på at lave nye aftaler og partnerskaber med virksomhederne og fortælle dem om mulighederne. Det sociale ansvar er en opgave, man tager på sig, men det er også en unik mulighed for som arbejdsplads at være med til at hjælpe en medborger ved at være ekstra rummelig, forklarer hun og tilføjer.

- Vi var nogle af de første, der lavede partnerskaber med virksomhederne i forhold til ansættelse af de udsatte borgere. Og partnerskabstænkningen har efterhånden været en del af vores arbejde i mere end en håndfuld år.

Ifølge Jeanette Johansen er det typisk Job- og Vækstcenterets medarbejdere, der opsøger virksomhederne og forklarer dem om de muligheder, der er. De spørger ind til virksomhedens arbejdskraftsbehov og om de mindre opgaver eller andet, en borger kan hjælpe med. Er der det, finder medarbejderne et match med en af de borgere, som er tilknyttet Job- og Vækstcenteret.

TIL FORSIDEN, JAN!
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce