Ringe: Hos Punkt 1 og Expert i Ringe føler indehaver Anders Enevoldsen sig udsat for en urimelig forskelsbehandling under regeringens coronarestriktioner.
- Vi har fået et statsautoriseret monopol på alle vores produkter, og det er lagt over til Salling Group. Det er noget svineri, siger Anders Enevoldsen.
Han henviser til, at mens alle hvidevarer- og elektronikbutikker ligesom alle andre butikker, der ikke sælger dagligvarer, skal holde lukket, må stormagasiner som Bilka og Føtex gerne holde åbent - og også sælge vaskemaskiner og fjernsyn.
- Det er konkurrenceforvridende, og jeg har endnu ikke fået noget argument for, at det hindrer smittespredning, når alle kunderne stimler sammen i én butik, siger Anders Enevoldsen.
- Vi har mere styr på kunderne og deres adfærd i en mindre butik som vores end i store butikker og storcentre, mener han.
Anders Enevoldsen, indehaver af Punkt 1 og Expert i RingeVi har fået et statsautoriseret monopol på alle vores produkter, og det er lagt over til Salling Group. Det er noget svineri.
Utilfreds med håndtering
Han sælger stadigvæk vaskemaskiner, fjernsyn og andre hvidevarer og elektronikprodukter til folk, der kan bestille over nettet eller telefonen.
- Men vi er udfordret af, at den slags varer, vi sælger, vil folk gerne se og røre ved, inden de køber. Vi har det problem, at folk kan tage til Odense og pille og røre ved produkterne i en fysisk butik, siger han med henvisning til Bilka.
- Jeg er utilfreds med håndteringen af det her. Jeg synes, man må kigge nærmere på en regional åbning. Der er områder, hvor der ikke er ret stor smitte, og her burde det være muligt at åbne igen. Smittespredningen foregår ikke i den lokale detailhandel, mener Anders Enevoldsen.
Indtjening faldet markant
Sammen med sin hustru, Maja Baltzer, åbnede han den kombinerede Punkt 1- og Expert-butik på Algade i Ringe i slutningen af november 2018.
- Omsætningen i januar i år er faldet med 30 procent sammenlignet med januar sidste år. Men indtjeningen er styrtdykket, da folk vil have varerne billigt, og vi har ikke samme mulighed for at sælge dyre varer, når folk ikke kan se dem i en fysisk butik. Og jeg har stadigvæk udgifter til lønninger, påpeger Anders Enevoldsen.
Det er stadigvæk tilladt for folk at få besøg af personalet til at hjælpe med installation og service. Så Anders Enevoldsen og hans ansatte bruger mere tid på at køre ud til kunder.
- Mit budget for diesel er steget under coronaen, fortæller han.
Påvirker likviditet
Han har kun i begrænset omfang gjort brug af statens lønkompensation for hjemsendte medarbejdere, da der stadigvæk skal være nogle til at ekspedere og servicere de kunder, der ringer eller handler over nettet.
- Vi har kun hjemsendt en elev og en ansat. Vi er stadigvæk fire mand i alt, siger Anders Enevoldsen.
- Selv om vi kan søge om lønkompensation, så skal vi selv lægge lønnen ud. Det påvirker vores likviditet, siger Anders Enevoldsen.
Coronanedlukningen har varet siden jul og varer foreløbig frem til den 28. februar.