Annonce
Midtfyns Posten

Carsten og hans folk tager kampen op mod glatte veje

En del af saltet, der bliver transporteret ud på vejene, kommer derud i form af saltlage, så salten ikke så hurtigt flytter sig fra vejen. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen.
Vi er ikke nået helt ned på frysepunktet endnu denne vinter, men kommunens saltcentral er alligevel ude og salte for at forhindre ulykker og skabe tryghed. Det er dog ikke helt omkostningsfrit, så snerydderne skal tænke sig godt om, før de sender en medarbejder ud i kulden.
Annonce

Faaborg-Midtfyn: Når dagene bliver kolde, og natten fryser til, så går vi roligt i seng, velvidende at der er sneryddet og saltet på vejene, når vi skal op og køre på arbejde. Men hvem er det, der sørger for, at vi ikke behøver at bekymre os om glatte veje? Hvordan vurderer man, at der skal saltes, og hvad koster det kommunen, når der skal rykkes ud med salt på de glatte veje?

Kommunens interne drift står bag en tredjedel af sne - og saltearbejdet, mens resten af arbejdet af arbejdet primært er udliciteret til Hededanmark. Normalt står Intern Drift eksempelvis for at sørge for kommunens grønne områder, men de begynder også allerede at forberede sig på vinterkulden lige efter sommerferien.

- Vi begynder allerede omkring september, og så går vintertjenesten på de store veje for alvor i gang i uge 42 i midten af oktober. Sæsonen slutter så i april, men vi har først afsluttet hele arbejdet i maj måned, så det er en lang proces fra start til slut, siger Carsten Ellegaard Nøhr fra Intern Drift.

Laveste saltforbrug i 20 år i 2019

Ifølge Vejdirektoratet var 2019 året, hvor danskerne havde det laveste forbrug af salt.

På en normal vinter bliver der brugt omkring 58.700 tons salt i Danmark - i 2019 blev der kun brugt 27.328 tons, og dermed er tallet lavere end det har været i 20 år.

I 2019 blev der også markant mindre tid på at rydde sne. Hvor snerydderne bruger 181 timer per 100 kilometer på en normalvinter, så blev der i 2019 kun brugt 20 timer.

Annonce

En menneskelig vurdering

Hos Intern Drift sidder den vagthavende altid med et ansvar, når det kommer til, om man skal sende nogen ud og salte eller ej.

- Det er jo en menneskelig vurdering, hver gang vi skal beslutte, om vi skal rykke ud eller ej, så den vagthavende har det tunge ansvar. Nogen gange er det en svær beslutning at tage. Skal man trykke, eller skal man ikke trykke. Hvad vil man gøre? Vi har jo et ansvar for, at folk kan komme på arbejde uden at køre galt, men samtidig er vi nødt til at tænke det økonomiske ind i det, siger Carsten Ellegaard Nøhr.

Det er nemlig ikke helt billigt at salte, og derfor kan man ikke bare lige trykke på knappen og sende et par medarbejdere ud på vejene bare for at være helt sikker. Man skal vide, at der er brug for hjælpen.

- Et enkelt udkald koster et sted mellem 12-15.000 kroner. Kører vi alle 29 ruter i kommunen, så koster det ca. 150.000 kroner for en gangs saltning, og skal vi også have sneploven med, så koster det omkring 600.000. Så hvis man har tre uger med snefald, så bliver det hurtigt en dyr affære, siger Carsten Ellegaard Nøhr.

Ifølge Carsten Ellegaard Nøhr kan kommunen bruge op til 100 tons salt på en heftig vinterdag og udgifter på op til en million, men selv i milde vintre, hvor sneen ikke falder, er det alligevel vigtigt, at Intern Drift kommer ud på gaderne, for ellers kan det have store konsekvenser.

- Man kan sige, at det er mange penge, men alternativet er jo også, at der kan ske uheld. Nogen kan falde og brække benet, eller der kan ske glatføreulykker. Så selvom det er en mild vinter, så skal man stadig salte, siger Carsten Ellegaard Nøhr.

Annonce

Mild vinter sidste år

Sidste vinter brugte snerydderne i Faaborg-Midtfyn kommune 6 millioner på at rydde sne, men selvom tallet lyder højt, så betragtes det faktisk som en relativ mild vinter.

- Sidste vinter var en halvering af, hvad vi saltede vinteren før. På en normal vinter har vi måske 30-40 udkald, og sidste vinter havde vi omkring 25, siger Carsten Ellegaard Nøhr.

Indtil nu har vinteren heller ikke set særlig hvid ud, men saltcentralen har alligevel været ude og salte på de glatte veje, for det er ikke kun sneen, som kan give problemer.

- Vi har noget, der hedder vejvejr, hvor man har nogle prognoser på dugpunktet, vejtemperaturer og lufttemperaturer. Når de krydser hinanden, så får man rim på vejene - altså vejene får den der glinsende overflade, og det er farligt, siger Carsten Ellegaard Nøhr.

Indtil videre er saltmaskinerne blevet luftet 20 gange i år. 12 af gangene har maskinerne været ude og køre på alle ruter i kommunen.

På en heftig vinterdag kan kommunen bruge 100 tons salt i døgnet. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen.
Traktorerne kan fragte salten rundt på Midtfyn i al slags vejr. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen.
De mindre maskiner bliver primært brugt til mindre stier og cykelstier. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen.
Carsten Ellegaard Nøhr i salthallen i Ringe. Hallen kan rumme omkring 5000 tons salt, men har "kun" 2000 tons på lager på nuværende tidspunkt. Foto: Simone Maria Brouwer Nielsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtfyns Posten

Halloween i Ryslinge

Midtfyns Posten

Allehelgen i Nazarethkirken

Annonce