Annonce
Midtfyns Posten

En undervognsbehandling er ikke sæsonbestemt

Bilerne er vasket fuldstændig rene for snavs, skidt og salt, inden rustbeskyttelsen sprøjtes på. Her er det Torben Møller, som gemmer sig bag maske og beskyttelsesdragt. Foto: Karl Edvard Hansen
Der er ikke nogen tidspunkter på året, der er mere gunstige end andre, når det kommer til rustbeskyttelse af bilen. Men især vinteren får bilejerne til at vågne op, hvilket man kan nikke genkendende til hos Stenstrup Undervognscenter.
Annonce

STENSTRUP: Mange bilejere tror, at man skal være ude i god tid for at rustsikre bilen mod vinterens vejrlig, men tal viser, at det først er i starten af vinteren, at landets undervognscentre oplever den største travlhed. Og kan man så udlede af det, at bilejerne generelt er for sent ude?

- Alle tidspunkter på året er faktisk lige velegnede, men det er jo især her om vinteren, hvor der samtidig skal skiftes til vinterdæk, at bilejerne bliver mere opmærksomme på at tage deres forholdsregler mod at rustsikre bilen mod vejsalt og fugt, siger Jan Henriksen, som er indehaver af Stenstrup Undervognscenter.

Men som standard er det ikke afgørende for slutresultatet af en undervognsbehandling, om det er sommer eller vinter.

- Årstiden er ikke afgørende, da bilerne bliver vasket komplet rene for snavs, skidt og salt. Derudover bliver bilen tørret grundigt, inden rustbeskyttelsen sprøjtes på. Det samme er gældende for alle hulrum, hvor vi afmonterer alle enkeltdele og undlader at bore huller, inden vi behandler for rust, forklarer Bjørn Christensen, daglig leder på undervognscentret i Stenstrup.

- Vi afmonterer alle dele og undlader at bore huller, inden vi rustbehandler i bilens hulrum, siger Bjørn Christensen, som er daglig leder på undervognscentret i Stenstrup. Foto: Karl Edvard Hansen
Annonce

Ældre kontra nye biler

Der er ligeledes mange bilejere, der har en bil af ældre dato, som tror, at det ikke kan betale sig at rustbeskytte den. Men ifølge Jan Henriksen er det aldrig for sent.

- Der er selvfølgelig biler, der er i så dårlig stand, at det ikke er relevant. Men som udgangspunkt kan det altid betale sig, da vi fjerner den eksisterende rust, inden vi behandler bilen. Det er ikke alene med til at bevare bilens værdi, men er også en sikkerhedsmæssig foranstaltning, da såvel bremser som bilens bærende dele også bliver udsat for rust, påpeger han.

Jan Henriksen mener, at alle biler burde være beskyttet mod rust, når de forlader producenterne, men sådan er det ikke, og derfor bør man træffe sine forholdsregler. Også selv om bilen er ny.

– En ny bil er udsat for de samme angreb som alle andre biler, så jo tidligere man sætter ind, desto større chancer er der for at bevare bilens værdi og sikkerhed, understreger han.

Annonce

Miljø

Stenstrup Undervognscenter, som er et Tectyl-center, tilbyder nye biler en såkaldt ”miljøbehandling”, som er Danmarks eneste vandbaserede og samtidig stærkeste beskyttelse, som holder i fire år.

- Produktet er helt uden opløsningsmidler og er samtidig lugt- og drypfri, pointerer Jan Henriksen.

Han fortæller samtidig, at de andre Tectyl-produkter, der gøres brug af hos undervognscentret, hører til nogle af Danmarks mest miljøvenlige.

– Det er vigtigt at tænke miljø - både i forhold til vores kunder og os selv, som arbejder med det, siger Jan Henriksen, som er anden generation i firmaet, der har eksisteret i over 35 år og også omfatter Din Bilpartner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtfyns Posten

Konfirmationer uge 33

Annonce