Palle Sørensen har egenhændigt forvandlet en grøn rustbunke til en skinnende, rød skønhed.
Gislev: Det var ikke ligefrem kærlighed ved første blik, men da Palle Sørensen først fik den gamle model i hænderne, blev følelserne for den efterhånden vakt - og i dag er hans kone med på legen - de tre tager mange ture sammen ud i det blå.
Modellen er såmænd en folkevogn fra 1973. Siden den forlod samlebåndet er det blevet til mange kilometer på de fynske veje. Slid og rust gjorde sit og efterhånden fristede bilen en kummerlig tilværelse til den havnede hos en bekendt af Palle Sørensen.
- Den var for rusten til, at han turde gå i gang med den, så på et tidspunkt spurgte han, om jeg ville købe den for 5000 kroner. Ikke på vilkår, sagde jeg. Du kan give mig den for skrotpræmien, tilbød Palle Sørensen.
Forhandlingerne strakte sig over et halvt år, og om det nu var for at være koket, at Palle Sørensen ikke viste den store interesse i begyndelsen, så endte snakken dog med, at han hentede bilen samme dag, som der var givet håndslag. Det er nu fem år siden. Han vurderer, at bilen siden har kostet ham omkring 60.000 kroner at sætte i stand.
- Fra jeg gik i gang til den var køreklar, gik der 11 måneder. Den har været skilt helt ad og er repareret fra A til Z. Ingen ud over mig har rørt bilen, siden jeg overtog den. Selv lakeringen har jeg selv foretaget. Det var egentlig ikke meningen, men sådan blev det, fortæller Palle Sørensen ikke uden en vis stolthed.
Han er ikke mekaniker. Det ville han gerne have været, men der var ingen læreplads til ham, og så kom han i stedet i lære som klejnsmed. I dag kører han rundt og skifter autoglas hos forhandlere og private.
Den flotte, røde boble er nok blevet indregistreret som veteranbil, men den er også til næsten daglig brug.
- Vi kører mange ture i den, søndagsudflugter og familiebesøg. Vi havde såmænd planlagt at køre til Wolfsburg og se folkevognsfabrikkerne sammen med et par venner i sommer, men de syntes, at fire personer i den gamle boble lød lidt ubekvemt, bemærker Palle Sørensen.
Boblen er i øvrigt blevet hans adgangsbillet til kredsen omkring automekaniker Erik Kildegaard, der selv har et blødt punkt, når det gælder veteranbiler. flere gange i løbet af sommeren samles veteranbilejere hos mekanikeren på Håndværkervej. Det gælder da ikke mindst på lørdag i forbindelse med Gislev by Day.
- Hvis vejret holder, så kan vi måske blive en hundrede stykker, vurderer Palle Sørensen, der har lovet at give en hånd med at få de gamle biler parkeret, så de præsenterer sig bedst muligt.
VW-boblen
VW's berømte boble er en af bilhistoriens klassikere. Siden Ferdinand Porsche tegnede de første skitser i 1931, er der produceret 21,5 millioner eksemplarer. Før boblen tilhørte rekorden Henry Fords T-model (15 millioner).Boblen var som skabt til Adolf Hitler og nazisternes forestilling om en bil til det tyske folk. Regimet satte sig på fabrikationen, men der nåede kun at blive lavet får prototyper før Anden Verdenskrig brød ud og produktionen omstillet til Værnemagtens behov for en billig mandskabsvogn.
Først efter krigen kom den rigtige boble på gaden, og efter 10 år var der produceret en million. Sidste i 1970'erne blev produktionen i Tyskland indstillet, men VW-fabrikker i Mexico fortsatte fremstillingen til 2003