Annonce
Midtfyns Posten

Bodega, frisør, tøjbutik og hudplejeklinik fra Midtfyn: Det får de tiden til at gå med, mens de venter på genåbningen

Fire forretningsdrivende på Midtfyn fortæller om, hvordan det går under nedlukningen. Øverst fra venstre Lars Bay og Charlotte Hvenegaard. Nederst fra venstre Christina Christiansen og Henriette Pedersen. Arkivfotos
Frisører, barer og flere butikker er lukket, foreløbigt indtil 7. februar.

Midtfyn: Landet er lukket ned, men er der stadig noget at lave for de små selvstændige forretningsdrivende? Og hvordan ser de på fremtiden? Det har avisen spurgt en række midtfynske forretningsdrivende om.

1 Ryslinge Bodega

Lars Bay, indehaver af Ryslinge Bodega. Arkivfoto: Simone Maria Brouwer Nielsen

Ryslinge: I denne tid kan man ikke nyde en kold bajer på Ryslinge Bodega. Det er noget, som både stamgæsterne og indehaver af bodegaen, Lars Bay, ærgrer sig over.

- Jeg savner mit arbejde, og jeg savner mine gæster. Rent socialt er det hårdt at holde lukket, lyder det fra Lars Bay.

Døren til bodegaen er låst, men selv har Lars Bay under den nuværende nedlukning været på arbejde. Han har ikke langet kolde fadbamser over disken, men derimod gjort rent og ryddet op, så bodegaen er klar til, når Danmark åbner op igen. Men ellers er hans fornemste opgave for tiden at være i hjemmet i Svendborg og passe sin lille 2-årige søn.

- Lige for tiden er jeg hjemmegående husfar, griner Lars Bay.

Udover at passe hjemmet og sønnen har bodega-ejeren også haft andre, og mere bøvlede ting at se til.

- Jeg har søgt hjælpepakker, men der er ikke kommet nogen penge ind endnu. Det har gjort, at jeg har været nødt til at optage et lån for ikke at lukke. Jeg er helt sikker på, at pengene nok skal komme, men ventetiden er lang, siger Lars Bay.

På hjemmefronten har det også krævet noget opmærksomhed at få økonomien til at spille.

Jeg har ikke nogen indkomst lige nu, så vi skal have økonomien til at hænge sammen udelukkende på min kærestes indkomst.

Lars Bay, Ryslinge Bodega

- Jeg har ikke nogen indkomst lige nu, så vi skal have økonomien til at hænge sammen udelukkende på min kærestes indkomst, fortæller Lars Bay.

Ejeren af Ryslinge Bodega synes, at nedlukningen er hård at komme igennem, men han er fortrøstningsfuld om fremtiden.

- Det skal bare gå. Jeg ved, at der kommer en fast flok af stamgæster, når vi åbner, men jeg tror dog, at der vil gå noget tid inden, at vi vinder de andre tilbage igen. Folk skal lige vænne sig til at gå i byen efter en så lang nedlukning, siger Lars Bay.

2 Salon C

Christina Christiansen, frisør og indehaver af Salon C i Ferritslev. Arkivfoto: Hardy Hounsgaard

Ferritslev: Bedst som Christina Christiansen den 2. november sidste år åbnede sin frisørsalon i Ferritslev, blev hun efter knap to måneder bedt om at lukke ned. Da hun kun nåede at holde åbent i så kort tid, kan hun derfor ikke få en hjælpepakke.

Men i oktober, inden hun åbnede sin salon, fik hun et bijob i Lundsbjerg Børnehave i Ferritslev, og det var en god beslutning.

- Jeg søgte jobbet, fordi jeg gerne ville hjælpe børnehaven, og fordi mine egne børn har gået der. Men nu hvor jeg ikke har nogen kunder, er jeg bare så glad for de få timer, som jeg kan få i børnehaven. Jeg har cirka ti timer om ugen, hvor jeg gør rent og spritter alting af, siger den nyopstartede frisør.

Selvom Christina Christiansen ser sig selv som et positivt menneske, lægger hun ikke skjul på, at hun synes, nedlukningen er hård.

- Det er dælme hårdt, men i det mindste har jeg ikke en husleje, som skal betales, da salonen ligger i vores eget hus. På det punkt føler jeg virkelig med mine kollegaer, siger hun.

- En positiv ting ved nedlukningen er, at jeg får en masse tid sammen med mine børn på 8 og 11 år, som jeg ellers ikke ville have fået. Og det er jeg da rigtig glad for, lyder det fra frisøren.

Udover at arbejde i børnehaven og hjælpe sine børn med skolen, arbejder Christina Christiansen på nogle praktiske opgaver i salonen. Hun forventer, at hun får travlt, når hun igen må åbne, men hun har ikke tænkt sig at arbejde over tid hver dag.

- Frisørfaget er et hårdt fag, og for ikke at blive slidt op, er man nødt til at passe på sig selv. Så jeg vil ikke arbejde mere, end jeg kan holde til, når salonen må åbne igen, fortæller hun.

3 Bellissima

Henriette Pedersen, indehaver af dametøjsforretningen Bellissima i Ringe. Arkivfoto: Kim Rune

Ringe: Indehaver af dametøjsforretningen Bellissima, Henriette Pedersen, har nok at se til, selvom hendes butik ikke må holde fysisk åbent.

- Jeg sælger tøj på Facebook, Instagram og på min webshop. Det går sådan set meget godt, men selvfølgelig er det slet ikke det samme, som hvis butikken var åben. Men jeg synes, at kunderne har været gode til at støtte butikken ved at handle over nettet, så det er jo rigtig positivt, siger Henriette Pedersen.

Af samme grund går Henriette Pedersen stadig på arbejde, da hun sælger tøj på sociale medier og på webshoppen. Meget af det administrative arbejde kan dog klares hjemmefra, men et par gange om ugen befinder Henriette Pedersen sig i butikken, hvor hun ordner forskellige praktiske ting.

- Mine medarbejdere er hjemsendt, så det er mig selv, der klarer det hele for tiden. Kunderne køber tøj over nettet, og så skal det enten sendes, eller også kan de komme og hente det ved bagdøren. Det gør også, at jeg stadig føler, at jeg er i gang med noget og har lidt kundekontakt, fortæller indehaveren af Bellissima, som for øvrigt er fuld af positivitet for foråret og sommeren.

- Det er sådan her, at vilkårene er lige nu, men jeg er da sikker på, at det nok skal gå, når vi må åbne igen. Det gik godt i foråret, så det gør det også denne gang, lyder det fra Henriette Pedersen.

4 Hudplejeklinikken

Charlotte Hvenegaard, indehaver af Hudplejeklinikken i Ringe. Arkivfoto: Nanna Lørup Buch

Ringe: Hudplejeklinikken i Ringe er også lukket, men må stadig gerne sælge produkter på nettet, og det er en mulighed, som indehaver, Charlotte Hvenegaard, har benyttet sig af.

- I foråret gik jeg i gang med at lave en webshop, og jeg må sige, at mine kunder har været rigtig gode til at støtte mig i nedlukningen. Det er en svær tid, men vi skal nok klare os, fortæller hun.

Ud over at sende pakker afsted har Charlotte Hvenegaard også brugt noget tid på at blive klogere på nogle af klinikkens produkter og deltaget i online kurser. Men det er ikke kun produkterne, hun er blevet klogere på, men også det sociale medie Instagram.

- Jeg er 53 år gammel, og min udfordring er derfor, at jeg ikke er født med en mobil i hånden. Men jeg må bare erkende, at man er nødt til at være god til det, hvis man vil drive en forretning i dag - og især i denne tid. Nu har jeg meldt mig til et kursus i, hvordan man bruger Instagram til at lave små videoer, så nu behøver jeg ikke at spørge mine unge piger på klinikken om hjælp hele tiden, griner Charlotte Hvenegaard.

Hun har haft Hudplejeklinikken i Ringe i 22 år, og de trofaste kunder savner hun meget.

- Jeg synes helt klart det værste har været at skulle ringe rundt til mine kunder og fortælle dem, at deres tider skulle flyttes på grund af forlænget nedlukning. Det har været så hårdt, fortæller en berørt Charlotte Hvenegaard.

Mange kunder har i nedlukningen sendt søde mails til Charlotte Hvenegaard, og det har varmet i en svær tid, siger hun.

- Jeg kan ikke beskrive, hvor meget jeg glæder mig til, at vi for alvor kan låse døren op for vores kunder igen og byde dem velkommen, lyder det fra Charlotte Hvenegaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtfyns Posten

Syng dig glad i Nazarethkirken

Midtfyns Posten

Se video og alle billederne: Velkommen tilbage! - Butiksdrivende blev overrasket med påskeliljer

Annonce