Annonce
Midtfyns Posten

Klumme: At løfte med hjertet

Skoleleder Pedro Martinez omgivet af nogle af børnene på Rudme Friskole. Privatfoto

”Det er bedre at tænde et lys end at forbande mørket”

Konfucius

Igennem relativt lang tid har vi måtte undvære de største skolebørn. Her efter påske var det så endelig tid til, at vi kunne åbne dørene lidt op igen. En rigtig dejlig nyhed for skolevoksne, men især for børnene, der har glædet sig, savnet deres lærere og deres kammerater - fagene ikke så meget. Måske giver det også god mening, for de har ærlig talt haft rigeligt med fag, de sidste mange dage. Matematik, dansk, naturfag og endda idræt og billedkunst og sprogfagene har da også haft god plads online.

Annonce

Det er klart, at alt sammen er blevet håndteret anderledes end vi plejer, nemlig hver for sig, men en vigtig pointe er, at børnenes ”tab” efter min mening på ingen måde skal gøres op i en fagfaglig valuta. Hvis vi lige dvæler lidt ved den der faglighed, som langt de fleste skoler, måske endda alle skoler, gør meget ud af at fremhæve som det fremmeste produkt i skolevirksomhed, er der god fornuft i at holde en mental timeout.

Den ufrivillige pause i børnenes almindelige skolegang gør det meget tydeligt, hvad skolen i høj grad også bidrager med i børns liv. Træning i og af sociale færdigheder, empati, samarbejde og fællesskaber og fællesskabelse. Udvikling og næring til det, der i skolens formålsparagraf så fint hedder børns alsidige udvikling.

Jeg tror det er formålstjenstligt at vi derfor, i omsorg for børnene, gemmer alle faglige mål langt væk og begynder at stille skarpt på glæden ved fagene i stedet for. De fleste mennesker har selv eller kender nogen, der har nogle ærgerlige begrænsende overbevisninger med i bagagen fra deres fjerne skoletid.


Jeg tror det er formålstjenstligt at vi derfor, i omsorg for børnene, gemmer alle faglige mål langt væk og begynder at stille skarpt på glæden ved fagene i stedet for.

Pedro Martinez


Nogen kalder det hadefag eller er fast besluttet på, at de nærmest er genetisk afskåret fra nogensinde at kunne forstå matematik eller tysk. Det er selvfølgelig ikke korrekt, en forståelig fejlslutning ja – og måske et oplagt resultat af en række uheldige oplevelser i en fjern skoletid eller barndom, hvor velmenende voksne fejlagtigt glemte at tilpasse forventningerne til barnets faglige udvikling, i et misforstået forsøg på at opfylde ”tilfældige” krav om hvad og hvor meget, man skal kunne fagligt på et givent tidspunkt.

Det er efter min mening, god matematik ;-) at droppe indholdsmålene og i stedet for sikre at alle børn, når de slipper skolen og skal starte næste uddannelsesmæssige kapitel, er blevet udstyret, har lyst til at skrive "vaccineret" med en overbevisning, der er opstået ved konkrete erfaringer og oplevelser af, at alle fagområder bærer deres egen uendelige skønhed og værdi.

At de er blevet overbevist om at ingen fag er forkerte. At de er bevidste og har en fornuftig selvforståelse og viden om egne stærke og mindre stærke sider, uden at være nødt til at føle sig mindre værd end den næste.

I det øjeblik skoler dropper den bevidstløse testning, karaktergivning og rangordning af børnene, bliver det muligt for børnene og lærerne sammen, at omfavne alle fag med et stressfrit og nysgerrigt mindset. Det har selvfølgelig den positive sideeffekt, at alle børnene vil vokse, både fordi glade børn lærer bedst og bevæger sig mest, også fagligt, når de ikke føler sig utrygge eller mindreværdige i forhold til hinanden.

På Rudme Friskole er vi i den heldige situation, fordi vi er så få og små, at alle børnene oplever at være i samlæste klasser. Det betyder at den personlige udviklingsmæssige og faglige diversitet helt naturligt altid vil være bred i klasserne. Et vilkår som både elever og lærere naturligt udnytter til at skabe relationer og grupperinger på tværs af årgange. På den måde kommer alle til at opleve at være både store og små i faglige sammenhænge, uden det behøver at sætte mærker i sjælen.

Vi er altså glade for at dele hverdag med de store elever igen, selvom det kun er på halv tid, for hvis målet i denne tid skal være glæden ved fag over faglighed, kræver det vi er sammen i nærværende relationer, tæt på hinanden, hvor vi sammen kan løfte fagligheden med hjertet.

Om klummen

51-årige Pedro Martinez er skoleleder på Rudme Friskole, Børnehave og Vuggestue.

Han bor i et lille rækkehus i Svendborg med sine to børn på halv tid, Elva på 11 og Chus på 14 år.

Elever på Rudme Friskole. Privatfoto
Pedro Martinez, skoleleder Rudme Friskole. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtfyns Posten

Klumme: Ekspropriation

Annonce