Annonce
Midtfyns Posten

Specialundervisning for de dygtige

De tre elever fra Carl Nielsen Skolen i Årslev, der går til matematik på Midtfyns Gymnasium. Fra venstre er det William Hjerrild, Luca Bay Hammer og Johan Tougaard Kristensen. Foto: Christina Frederiksen
Tre elever fra Carl Nielsen Skolen er så dygtige til matematik, at de er blevet sendt i gymnasiet for at få flere udfordringer
Annonce

Ringe: Specialundervisning er som regel noget, man forbinder med fagligt svage elever. For tre elever fra Carl Nielsen Skolen i Årslev er det dog lige omvendt. De er så dygtige til matematik, at de for at blive udfordret skal følge undervisningen på Midtfyns Gymnasium i fem uger. Skoleleder på Carl Nielsen Skolen John Jakobsen mener, at det er vigtigt, at man som folkeskole tænker alternativt, så alle elever bliver tilgodeset.

- I Folkeskoleloven står der, at vi skal udfordre alle elever. Både de dygtige og dem i den anden ende af skalaen. Det siger jeg altid til vores lærere, og det tager de alvorligt, siger John Jakobsen, der glæder sig over samarbejdet med Midtfyns Gymnasium.

- Søren (Hvarregaard, rektor red.) og jeg har et godt samarbejde i forvejen, så når der opstår en god idé, er der ikke så mange fiksfakserier før, at den kan føres ud i livet, siger John Jakobsen.

De tre elever, det drejer sig om, William Hjerrild, Luca Bay Hammer og Johan Tougaard Kristensen, alle 15 år, er indtil videre godt tilfredse med at tage turen til Ringe flere gange om ugen.

- Vi er da ikke blevet kørt over af niveauet endnu, siger William, der bakkes op af sine to klassekammerater, der begge mener, at niveauet i gymnasiet er tilpas svært.

De har altid haft nemt ved matematikundervisningen i folkeskolen, og Johan medgiver, at det kan være svært at holde motivationen, hvis lektierne bliver alt for lette.

- Jeg var begyndt at blive lidt doven, siger han.

For at undgå det kan en folkeskole altså have behov for at tænke i nye baner, mener John Jakobsen.

- For os som folkeskole er den fornemmeste opgave, at de unge får en ungdomsuddannelse, og et tiltag som det her kan være med til fortsat at motivere eleverne, siger John Jakobsen.

Matematiklærer på Midtfyns Gymnasium Kenneth Bertelsen og praktikant fra Syddansk Universitet Thi Nguyen. Foto: Christina Frederiksen
Annonce

Guitar og efterskole

For elevernes matematiklærer på gymnasiet har der ikke været nogle faglige udfordringer ved at have 9. klasses-elever med i undervisningen.

- De er lige så godt med i undervisningen, som de andre elever. De kan sagtens følge med. Eneste problem kan være, at de skal igennem den samme undervisning én gang til, når de starter rigtigt i gymnasiet, men den tid, den sorg, siger Kenneth Bertelsen og griner.

Det kan godt være, at der kommer til at gå nogle år før, at det kommer til at ske. I hvert fald for Johan og William. Johan skal på efterskole efter 9. klasse. William overvejer stadig den mulighed. Luca vil som den eneste fortsætte i gymnasiet efter sommerferien.

- Det er vigtigt for mig ikke at lægge mig fast på en retning endnu, og jeg har hørt, at hvis man går i gymnasiet, så holder man stadig alle døre åbne, siger Luca bay Hammer.

Johan er ikke sikker på, at han vil gå den naturvidenskabelige vej. Han spiller guitar, og det vil han gerne blive ved med.

- Jeg vil gerne på MGK, der er musikalsk grundkursus. Man siger, at det er børnehaven til musikkonservatoriet, siger Johan.

William overvejer en fremtid på det tekniske gymnasium, HTX.

- Jeg synes, at naturfag er spændende, men jeg kan også godt lide dansk og historie, siger han.

Skoleleder John Jakobsen regner ikke med, at det fem-ugers matematikforløb gør eleverne knivskarpe på, hvad de vil med deres uddannelsesmæssige fremtid. Men han håber, at det giver dem en brugbar erfaring.

- Jeg forventer, at de bliver yderligere motiverede for at gå videre med en ungdomsuddannelse. Og det her kan give dem et billede af, at der skal arbejdes yderligere, når man går i gymnasiet, siger John Jakobsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtfyns Posten

Konfirmationer uge 33

Annonce