Annonce
Midtfyns Posten

Vækst i brugen af økologiske mejerivarer - også på Ringe Fri- og Efterskole

Salget af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener er steget med 82 procent fra 2013 til 2018. Foto: Jørgen Kirk
- Det er vigtigt, at køkkenet er med til at lære eleverne om økologi og bæredygtighed, mener køkkenchef Merete Bruun-Nielsen, Ringe Fri- og Efterskole.
Annonce

Ringe: Økologi er populært blandt danskerne, og det kan også mærkes i de danske storkøkkener. Arla Pro, der blandt andet leverer økologiske mejeriprodukter til storkøkkener, har oplevet en markant vækst. Tal viser nemlig, at salget af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener er steget med hele 82 procent fra 2013 til 2018.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Arla.

Et af de storkøkkener, der har et stort udbud af økologiske varer, er Ringe Fri- og Efterskole på Midtfyn. Her kan køkkenet tydeligt mærke, at de unges interesse og opmærksomhed på økologi er steget i løbet af de seneste år. Det er derfor vigtigt, at køkkenet er med til at lære eleverne om økologi og bæredygtighed, mener køkkenchef Merete Bruun-Nielsen.

- Vi har først og fremmest valgt at have et stort økologisk sortiment, fordi vi gerne vil give de unge en større viden om økologi med i rygsækken. Og så kan vi se, at eleverne har et øget fokus på, at maden er økologisk, så det vil vi naturligvis gerne bakke op om, siger Merete Bruun-Nielsen og fortsætter:

- Jeg har det rigtig godt med den kostpolitik, vi har her på stedet, og jeg håber, at eleverne tager det med sig videre, når de engang stopper på efterskolen.

Annonce

Vækst i økologisk indkøb

Tal fra Danmarks Statistik viser, at de danske storkøkkener indkøber mere økologi end nogensinde før.

Salget af økologiske mejeriprodukter til storkøkkener er ifølge Danmarks Statistik steget fra 398.000 kr. i 2013 til 726.000 kr. i 2018, og det er dermed steget med hele 82 procent over de sidste fem år. Det glæder Jesper Vanghøj, Head of Marketing i Arla Pro.

- Vi kan mærke hos vores kunder, at økologi er mere populært end nogensinde før. Den tendens forventer vi vil fortsætte de næste år, og netop derfor prioriterer vi at have et bredt udvalg af økologiske alternativer. Det er nemlig et vigtigt fokus for os at hjælpe storkøkkenerne til at bruge mere økologi, siger Jesper Vanghøj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce