Annonce
Midtsyd

Gør folkeskolen fri for detailstyring

Joan Emiliussen, friskoleleder på Branderup Friskole. Arkivfoto: Thomas Holl
Annonce

I 2013 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om en skolereform, der blandt andet skulle løfte elevernes faglighed og skabe bedre trivsel.

Nu er den afsluttende evaluering af folkeskolereformens elementer netop udkommet fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Hvor ville jeg have ønsket, at den kunne komme med nogle positive tilbagemeldinger til den meget hårdt trængte folkeskole. Men ifølge den afsluttende evaluering er reformen ikke lykkedes.

Samtidig har undervisningsministeren afleveret den femte statusredegørelse for reformen. I denne redegørelse skal ministeriet svare på, om målene for reformen er indfriet. Og svaret er nej og ikke kun nej. Det bliver til nej 26 gange. Altså ingen af målene er indfriet (se statusredegørelse 2018-2019 Børne og Undervisningsministeriet).

Følgerne af reformen er mange, heriblandt dårligere trivsel og intet fagligt løft.

Med reformen blev der afsat flere timer i blandt andet dansk og matematik. Skoledagene blev gjort længere, understøttende undervisning indført, og der skulle mere motion og bevægelse ind i undervisningen. Men altså uden effekt. Det eneste, der har haft positiv effekt på børnenes trivsel, er ”Bevægelse i undervisningen”, men det er samtidig den pind, det halter allermest med at implementere …

Flere timer, flere fagtimer, længere skoledage har ikke givet resultat.

God skole handler om kvalitet i undervisningen og ikke kvantitet. Man kan jo tænke over, hvor meget tid der er til den primære opgave, når lærernes forberedelse hurtigt kan opsluges af dokumentation, Aula, elevplaner. Samtidig står lærerne også med et stort ansvar for at inddrage reformens elementer i undervisningen. Den ligning går op.

Afstanden med de svageste og de bedst stillede elever er ikke blevet mindre. De svageste er ikke blevet ”løftet”. Det var det centrale mål i reformen!

Det, der påvirker mig mest, er dog, at elevernes trivsel er faldet.

Fakta er, ifølge ministeren Pernille Rosenkrantz-Theil, at der ikke er noget i vejen med reformen, der skal bare mere tid til at implementere den. Det er ALTERNATIVE FAKTA, set med mine øjne. Det er ubegribeligt for mig, hvordan ministeren på den ene side kan aflevere en redegørelse med så markant manglende positivt resultat og på den anden side være dens fortaler.

Jeg har skrevet det før og gør det gerne igen: Gør folkeskolen fri for detailstyring! Fri fra den statslige og kommunale overstyring. Giv folkeskolen tilbage til dem, der har forstand på den: Skolelederne, lærerne, forældre og børn!

Det er i alles interesse!

Annonce
Annonce
Midtsyd

Gram: Små landmænd blev godt kørende

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Midtsyd

Klumme: Fortiden, nutiden og fremtiden

Midtsyd

Karting bliver nyt linjefag på VGIE

Midtsyd

Klumme: Hvem har du rost denne uge?

Midtsyd

Foredrag aflyst

Midtsyd

Ny udstilling i Kultur- og Musikhuset

Annonce