Annonce
Nørrebro

En særligt hyldest til dem, der gør det gammeldags

Foto: Freja Lehrmann
Annonce

En helt vildt skoleår er gået på hæld. Corona-året der har tvunget os alle sammen til at handle og agere anderledes, end vi har været vant til. Denne hilsen går ud til alle de lærere på vores skoler der har skullet lave undervisning på afstand og over internet og på alle mulige og umulige måder. Eleverne var sendt hjem og alt har været anderledes.

Og nogle lærere har haft det som blommen i et æg. Endelig kom muligheden for at tænke ud af boksen. Endelig kom muligheden for at vise sin omstillingsparathed og sin kreativitet. Og med to børn i den lokale folkeskole har vi hjemme været vidner til en fantastik indstilling fra lærerne. Der har virkelig været tænkt nye tanker for at holde kontakten og koncentrationen for at nå alle de vigtige undervisningsmål.

Men der er en gruppe som skal have en særlig hilsen. Der er nemlig nogen der har haft det sværere end andre. De gammeldags.

Alle dem som i mange år, dag ud og dag ind, uden at have haft en eneste sygedag, altid med godt humør og altid med gode resultater både fagligt og socialt, pludselig så sig selv være med i en konkurrence om at kunne mestre onlineundervisning og sociale medier, uden nogensinde at være særligt uddannet dertil.

Fra min egen arbejdsplads i folkekirken kunne jeg se hvordan præster og kulturmedarbejdere pludselig blev spundet ind i konkurrence om hvem der var mest synlig på nettet.


Derfor en særlig hilsen til de gammeldags. I er alle eksperimenters fundament.

Thomas Høg Nørager


Hvem der fik flest ’likes’ på Facebook og hvem der fik flest ’delinger’ på ’Instagram’ og hvem der fik flest ’visninger’ på Youtube. Og pludselig var man hvirvlet ind i et ny-sprog som vi udgangspunktet skulle være en modpol til.

For nu har det altid været således at kvalitet ikke nødvendigvis har speciel gode odds i en konkurrence om flest ’likes’, ’delinger’ og ’visninger’. Det er ligesom med grøntsager. De er kvaliteten, men i en popularitetskonkurrence ville grøntsagerne altid tabe til desserten.

Og det har også altid været sådan at nogle institutioners berettigelse ikke skulle gøres op i om man keder sig, men om man kunne have tillid til kvaliteten. Noget der var gennemprøvet og noget der var gennemarbejdet gennem genrationer.

Hjemme hos os har vi været imponerede over folkeskolens lærere under corona-krisen. Og vi husker den lærer der sagde: Det kan godt være vi ikke når årets mål, men så når vi noget andet, og det vi lærer i krisen er lige så vigtigt. Tak til dig der sagde sådan! Men samtidig vil vi gerne sende en særlig hilsen til alle jer der aldrig helt fik styr på alle de nye ’platforme’.

Alle jer som aldrig kom ind i kampen om ’likes’, ’delinger’ og ’visninger’, men som vi ved trofast står parat til vores børn igen efter sommerferien og sørger for at der ved siden af de vigtige eksperimenter også er en gennemprøvet undervisning der altid holder - også selvom den ikke kan deles på internettet. Derfor en særlig hilsen til de gammeldags. I er alle eksperimenters fundament.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nørrebro

Lav vandstand i Sortedams Sø

Annonce