Annonce
Kultur

Gavlmaleri på Den Røde Plads: Vi skal forstå gadens lov

Gavlen på Den Røde Plads venter på at blive malet. Men mange forhold skal passe sammen, før arbejdet kan begynde. Foto: Rebecca Veinø Johansen
Gavlen på Den Røde Plads står overfor en makeover. Allerede nu har mange en holdning til, hvad der skal være på gavlen.
Annonce

Den store røde gavl på Den Røde Plads troner over pladsens mange multikulturelle elementer, som er installeret for at hylde Nørrebros etniske mangfoldighed.


Man skal prøve at forstå gadens lov. Man skal forstå og omfavne området, for pladsen har sin egen historik.

Ole Hykkelbjerg


Gavlen har i en del år været udsmykket med en reklame for Mountain Dew og et stort "VI HADER REKLAMER" tagget henover. Væggen er holdningens holdeplads for mange, og da gavlen tilbage i august igen blev malet rød, gik der ikke 24 timer, før nye holdninger blev ytret på væggen.

Annonce

Hvad venter vi på?

Men hvad skal der være på gavlen? NørrebroLIV stillede spørgsmålet på vores facebook-side tilbage i august, da den tidligere udsmykning blev malet over. Holdningerne og følelserne var mange.

Væggen er lige nu udlejet til firmaet 6000 K ApS, hvor Ole Hykkelbjerg er bindende led mellem kunde og kunstner. Han er godt klar over, at det ikke er en hvilken som helst gavl, han står overfor her.

- Man skal prøve at forstå gadens lov. Man skal forstå og omfavne området, for pladsen har sin egen historik. Det har jeg en del erfaring med. Nørrebro er en fed smeltedigel, en sammensmeltning af kulturer. Vi har at gøre med en autentisk, potent og original bydel, siger Ole Hykkelbjerg.

Annonce

Hemmeligt motiv

Det er i følge Ole Hykkelbjerg ikke hvilket som helst motiv, der skal op på væggen. Han har mange års erfaring i at formidle budskaber i forskellige områder af København. Og han bruger lige nu sin erfaring og rådgiver den kunde, som er på banen. En kunde som stadig ikke ønsker at give sig til kende.

- Om gavlen vil blive skæmmet af graffiti. Helt sikkert, lyder det fra Ole Hykkelbjerg

Han forventer at lige meget hvad, så vil motivet blive skæmmet, men han mener samtidig også, at det i visse tilfælde er en måde at inddrage området på. Mange gange kan man coate gavlmalerier med en slags sukkerlage, forklarer han. Det gør at eventuelle tags er noget nemmere at vaske af. Hvor man andre gange kan lade dem indgå i scenen.

Lige nu står Ole Hykkelbjerg som kulturformidler. Men det er stadig Københavns Kommune, som skal godkende, hvad der i sidste ende må males på gavlen. Det koster omkring 120.000 kroner at male en gavl som denne.

Gavlmaleriet skulle være påbegyndt, men ligesom med så meget andet, så er hele projektet blevet sinket af corona. Ole Hykkelbjerg håber snart, der sker noget, men er også realist. Der skal nemlig helst være over 7 grader, før man kan male ellers binder malingen ikke ordentligt. Derfor er en opstart i foråret et realistisk bud.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
POLITIK

Graffiti på den gule mur koster hvert år en kvart million: - Det er spild af folks penge

KULTUR

Kunst fra kørestolen: For Zusa er der to former for graffiti

112

Christian er træt af graffiti: Ville I male på jeres forældres hus?

Annonce