Læserbrev: Forestil dig en lille app, du kunne bruge til at bedømme kvaliteten af den service, du fik fra det offentlige. Det er ikke så svært, for man bruger det mange steder i den private sektor. I den private sektor er det kunden, der bedømmer kvaliteten, og dermed hvem, der skal belønnes.
Sådan er det ikke i det offentlige. Her skal de ansatte langt hen ad vejen have lige løn for ulige arbejde.
Det vil jeg lave om på.
Det er en mærkesag for mig, at Københavns Kommune skal indføre digitale borgerevalueringer i hjemmeplejen og koble dem til resultatløn. Så vil de dygtigste hjemmehjælpere kunne få op til 10 procent i bonus oven i deres løn. For en fuldtidsansat hjemmehjælper vil det svare til op til cirka 3.650 kroner om måneden.
Ole Birk Olesen (MF), spidskandidat LA til BorgerrepræsentationenI den private sektor er det kunden, der bedømmer kvaliteten, og dermed hvem, der skal belønnes. Sådan er det ikke i det offentlige.
Den årlige omkostning vil være i omegnen af 40 millioner kroner, og det kan vi finansiere ved at sænke Københavns Kommunes tårnhøje administrationsudgifter.
På den måde vil vi få mere tilfredse borgere – og flere ansatte, der motiveres til at gøre en forskel.