Annonce
Trafik

Henny på 83 år er gal på Movia: Det er uhørt at fjerne et så vigtigt stoppested fra Lundtoftegade

Det er svært hvis man er gangbesværet at gå langt efter bussen. Men det er realiteten efter at Movia har fjernet et stoppested. Henny Jensen vil tage kampen op. Foto: Byrd/Rasmus Flindt Pedersen
Da Movia valgte at nedlægge busrute 66 som indtil for et år siden gik gennem Lundtoftegade fjernede de også muligheden for, at beboerne i området nemt kunne komme fra midten af Lundtoftegade og ind til Nørreport Station.
Annonce

Er man gangbesværet, handicappet eller har små morgen-trætte børn at holde styr på, så er det uden tvivl belejligt, at bussen stopper tæt på ens bopæl. Det har bussen i Lundtoftegade også gjort i rigtig mange år til stor glæde for rigtig mange beboere. Men nu er ruten nedlagt.

Tilbage i oktober 2019 blev busrute 66 nedlagt i forbindelse med en omlægning af bynettet i København. Dette til stor gene for blandt andet for beboere på Lundtoftegade og beboerne fra Nørrebro Vænge. Med nedlægningen blev Lundtoftegade nemlig et bustoppested fattigere.


Det er nemt at tage beslutninger omkring nedlæggelse af en busrute og et stoppested på papiret, men har man ikke selv stået som handicappet eller gangbesværede, så ved man ikke hvor vigtigt det er med sådan et stoppested.

Henny Jensen


Henny Jensen på 83 år bor i Lundtoftegade. Det har hun gjort i 53 år. Og i alle årene har der været en buslinje med tilhørende stoppested i gaden. Det har gjort, at Henny Jensen nemt har kunnet komme fra sin bopæl på Lundtoftegade og ind til Nørreport Station.

- Jeg er harm over, at Movia nedlægger et så vigtigt stoppested som det midt på Lundtoftegade ud for nummer 53. Vi var rigtig mange, som benyttede stoppestedet, og så er det altså et område med mange ældre, gangbesværede, handicappede og børnefamilier for hvem stoppestedet for mange har været en livline, siger Henny Jensen.

Annonce

Det er urimeligt

Det nedlagte stoppested har samlet en håndfuld beboere i et busudvalg. For de vil kæmpe for at få stoppestedet tilbage.

- I Lundtoftegade passer vi på hinanden, og vi hjælper vi hinanden. Og lige nu står vi sammen om at få bragt vores stoppested tilbage, for det vil hjælpe rigtig mange. Det kan ikke være rigtigt, at ældre og svage skal ud i at betale for en dyr taxa for at komme til lægen eller anden behandling som et alternativ til at gå langt, siger Henny Jensen.

Henny Jensen er gået til kamp mod Movia. Hun er gal over nedlagt busrute og stoppested. Foto: Byrd/Rasmus Flindt Pedersen

Der er flere buslinjer i området. Man kan enten gå op til Nuuks plads eller tage en bus fra Borups Alle eller Nordre Fasanvej. Men i følge Henny Jensen er det al for langt at gå for en med rollator. Altså er alternativerne til busrute 66  og det nedlagte stoppested ikke gode nok, mener hun. Det er også Henny Jensens indtryk, at børnefamilierne er udfordrede på grund af det manglende stoppested.

Henny Jensen forklarer, at nu hvor Lundtoftegade er kommet af ghettolisten, er det blevet tid til at opbygge området, så det tilgodeser beboerne. Nu hvor de ikke længere skal kæmpe for at komme af ghettolisten, skal energien bruges i denne kamp, understreger hun. Henny Jensen er uforstående, for der er rigtig mange ældreboliger i området, og det må have en betydning for, hvor man placerer byens stoppesteder.

Henny Jensen er ikke i tvivl, når man spørger hende om en løsning.

- Vi skal have stoppestedet og buslinjen tilbage.

Henny Jensen og busudvalget ser ingen anden løsning. Og håber på at Movia vil lytte til dem, der bor i området, dem der er berørt af busomlægningen og det nedlagte stoppested.

- Det er nemt at tage beslutninger omkring nedlæggelse af en busrute og et stoppested på papiret, men har man ikke selv stået som handicappet eller gangbesværet, så ved man ikke, hvor vigtigt det er med sådan et stoppested. Vi har både bestyrelsen fra Lundtoftegade og Nørrebro Vænge i ryggen, så jeg håber inderligt, at vi med fælles hjælp kan få Movie på andre tanker, afslutter Henny Jensen.

Annonce

Derfor er stoppestedet fjernet

I kraft af at Cityringen åbnede fik København 17 nye metrostationer og mange nye skiftesteder. Det betød, at busserne skulle køre til nye stationer og derfor også ad nye veje i forhold til før, noget der har medført ændringer for 33 buslinjer.

- Vi forstår godt, at det er ærgerligt, at få længere gang-afstand til sit stoppested. Med så stor en omlægning af busdriften i København, vil der være passagerer, som har fået lidt længere gang-afstand til stoppestederne. Men der er stadig masser af stoppesteder i Nyt Bynet. Og 95 procent af os har fortsat under 400 meter til nærmeste bus, tog eller metro, siger Movias plandirektør Per Gellert.

Movia kigger løbende på kundehenvendelser, udvikling i passagertal og rejsemønstre samt kundetilfredshedsmålinger. Alt dette indgår løbende i evalueringer af 'Nyt Bynet', som også indeholder eventuelle forslag til justeringer og ændringer af busdriften. Det arbejde gennemfører Movia sammen med kommunerne. I forbindelse med Lundtoftegade foregår dette arbejde i samarbejde med Københavns Kommune.

- På baggrund af kundehenvendelser, passagertal og rejsemønstre er der dog lige nu ikke nogen data, som giver hverken Movia eller Københavns Kommune grund til at foreslå ændringer i Lundtoftegade, siger Per Gellert.

Busudvalget håber på at flere ønsker at deltage i arbejdet om at få busstoppestedet tilbage på Lundtoftegade. For tilbage det skal det ifølge Henny Jensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

SF: Gør hver tredje bolig almennyttig

Annonce