Annonce
Skole

Skole hiver trætte elever ud af hjemmet: 88 skoledage derhjemme har sat sine spor

Emneuge på Grøndalsvængets Skole har fået de hjemmeskolende elever ud i det fri to-og-to. Maia Kinsbøl er sammen med sin makker på Bispebjerg Kirkegård. Foto: Malte Østerlund Sanko
Det trækker tænder ud at sidde hjemme og modtage undervisning. En skole i Nordvest har kastet sig ud i et forsøg på en alternativ undervisningsform.

Lige nu er eleverne fra 5-9 klasse på Grøndalsvængets Skole i hjemmeskole - her vil de være, til regeringen igen giver grønt lys til, de må komme fysisk tilbage i klasseværelset.


Vi har som skole et ansvar for, at vores elevers trives, når der står skole på skemaet.

Kristoffer Aagren Gregersen


Efter 88 skoledage derhjemme er mange elever ved at have fået nok. For selvom man sidder på Teams og kommer hinanden ved virtuelt, er det ikke det samme, som at komme hinanden ved i klassen. I følge skoleleder Kristoffer Aagren Gregersen kniber det efterhånden lidt med koncentrationen, og trætheden er ved at melde sig.

- Vi har som skole et ansvar for, at vores elevers trives, når der står skole på skemaet. Det er efterhånden svært at holde gejsten oppe, hvorfor vi har valgt at ændre rammerne for vores undervisning på forsøgsbasis. Vi startede forsøget med at hive de unge ud af hjemmet i forbindelse med en allerede planlagt emneuge - for noget måtte vi gøre, fortæller skoleleder Kristoffer Aagren Gregersen.

Annonce

Corona-sikker undervisning

Skolens primære formål med det alternative undervisnings-forsøg har været at få eleverne ud af hjemmet. Og her har lokalområdet dannet ramme - nøgleordet for sidste uges undervisning var således Nordvest. Ud over det har de enkelte lærere haft frie tøjler til at tilrettelægge forløbet.

- For mange af eleverne har det været en spændende rejse at udforske deres eget nærområde, som de troede de kendte ud og ind. Men de har fået øjnene op for gadenavne, kirkegårde og steder, der har inspireret dem til at søge ny viden, og som de kan bruge tværfagligt i mange andre sammenhænge, fortæller lærer-teamet på 7. årgang Elsebet Jakobsen og Sanne Schrøder.

Malte Østerlund Sanko undersøger Bispebjerg kirkegård. Han er elev på Grøndalsvængets Skole, som afprøver et nyt tiltag med at få eleverne væk fra skærmen for en stund. Foto: Maia Kinsbøl

Men også for eleverne har forsøget både været lærerigt og lidt af en befrielse.

- Det har været virkelig dejligt at mødes igen og arbejde sammen med mine kammerater. Det har været sjovt - og nu ved jeg også, hvorfor fuglekvarteret har fået sit navn. Jeg troede, jeg kendte Nordvest bedre, end jeg i virkeligheden gør, fortæller Azad, elev i 7.x.

Grøndalsvængets Skole overvejer at fortsætte forsøget, da det er blevet taget positivt imod fra både lærer og elever. Den endelige evaluering foreligger i denne uge.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KLUMME

Forårsfornemmelser og friske ideer

Corona

Slut med pop-up centre i København

Annonce