Annonce
Debat

Skyhøjt socialdemokratisk ambitionsniveau for Frederiksborgvej snubler i fakta

Lokale kræfter på Frederiksborgvej har i flere år arbejdet på at skabe sikre trafikkryds og få plantet flere træer på vejen. Billedet er taget under en beboeraktion i juni 2018. Foto: Dan Møller
Annonce

Læserbrev: Kære John Friedrichsen. Du og Socialdemokratiet i Bispebjerg har kastet jeres kærlighed på Frederiksborgvej, og det er vi vilde med i Områdefornyelse Nordvests formandskab! I melder jer dermed ind i det kor af lokale kræfter, der i flere år har arbejdet benhårdt for at gøre Frederiksborgvej til et grønt og sikkert sted at færdes, og her er altid plads til nye stemmer.

I et indlæg 10. december kritiserer I nogle af de trafikale løsninger, som trafik- og byrumsprojektets trafikingeniører har skitseret. Og her er der brug for at få noget fakta på banen og en fælles idé om, hvad der skal arbejdes for.

I skriver at lysreguleringen i handelskrydset Landsdommervej/Frederiksborgvej/Birkedommervej bliver fjernet - det har ALDRIG været i fare for at blive nedlagt. Forslaget fra rådgiverne i Sweco lægger op til, at bilernes kørebaner indsnævres, fire grønne midterheller etableres, og der sker en udvidelse af fortovsarealerne på tre hjørner af krydset. Disse tiltag giver vejen et mindre knæk, der tilbyder fodgængere og handelsliv bedre forhold. Samtidig skal løsningen lægge en dæmper på den høje fart, der de sidste måneder har resulteret i mindst to voldsomme ulykker, tæt ved lyssignalet.

For os at se, er der tale om livsnødvendige forbedringer, når skoleforbindelsen ved Hovmestervej opgraderes, i håbet om at Tagensbo Skole igen tør stille en skolepatrulje op på vejen. Er der mon tale om en misforståelse, når I kalder disse løft af vejen for spild af penge?


14 millioner lyder af meget i almindelige menneskers ører, men når det kommer til ændringer og omlægning af trafikken, er det småpenge

Siri Håker, Snorre Andersen, Niels Dolmer og Jonna Daldorph-Nielsen


Et andet faktum er, at Mågevej aldrig har haft forbindelse til Frederiksborgvej, men hvis du derimod mener Glasvej, kan vi jo hurtigt blive enige om, at der skal ske ændringer i det kryds vi kalder Femfingerkrydset, da det er et virkelig farligt kryds.

I krydset mødes Glasvej, Frederiksborgvej og Rentemestervej i et langstrakt femfingret kryds. Da vi i arbejdsgruppen jo kun er ganske almindelige borgere, har vi fremlagt de trafikale problemer og derefter lyttet til trafikingeniøren fra Sweco. Målet er at gøre det sikkert at krydse vejen, gøre krydset mere overskueligt og nedsætte bilernes fart. Forslaget fra Sweco indebærer igen en indsnævring af vejbanens bredde, opbygning af en hævet cykelsti og midterheller til fodgængerne, alt imens at trafikkilderne forenkles. Det sker blandt andet ved at lukke af for venstresving fra Glasvej. Din forkærlighed for lyssignaler, er altså ikke understøttet af ingeniørens hidtidige analyser af området.

Vores idékatalog til ændringer på hele strækningen fra Glasvej til Tuborgvej vil koste 38 millioner at gennemføre, hvilket er svært at betale med et budget på 14 millioner. Så vi har været tvunget til at prioritere kraftigt – som i meget kraftigt. 14 millioner lyder af meget i almindelige menneskers ører, men når det kommer til ændringer og omlægning af trafikken, er det småpenge.

Og så er der det med træerne: Her har vi den glædelige nyhed, at områdefornyelsen har bevilliget 500.000 kroner ekstra, så der i alt kan plantes op til 10 træer i det nuværende projekt. Idékataloget viser, at der er mulighed for at plante yderligere 13 træer, hvis der altså findes flere penge til trafikforbedringer på strækningerne mellem de tre kryds – og så er det jo bare at hoppe i arbejdstøjet.

Når du, John Friedrichsen, og socialdemokraterne i Bispebjerg peger på Amagerbrogade, der havde et anlægsbudget på over 100 millioner kroner som et forbillede, kan vi næsten ikke få armene ned over jeres høje ambitionsniveau. Vi er klar til at mødes med alle gode kræfter, der vil arbejde for at gøre Frederiksborgvej til et mere sikkert sted at færdes - et sted med mange flere træer og et sted for stærke og samarbejdende fællesskaber.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nørrebro

Julemanden på ladcykel

Klumme

Du, vores, Nordvests og menneskehedens år

Klumme

Nordvest fortjener flere lokale helte

Klumme

Et nytårsønske for Nordvest

Nordvest

I det nye år skal vi grine noget mere

Klumme

2021 ønske for Nordvest

Debat

Hovmestervejs midlertidige lukning

Annonce