Annonce
Nytirsdag

Klumme: Sundhed – en bøjelig størrelse eller….?

Hej, og tak fordi du læser med her. Jeg vil komme med små indlæg om sundhed, kost og træning i denne klumme. Jeg håber, du vil finde inspiration til at fremme din egen sundhed, eller sundheden for nogen du holder af.

Sundhed – det er et ord, der bliver brugt meget ofte. Tit i forhold til, hvad der er sundt og hvad der er usundt, men hvad er sundhed!?

”Sundhed må være mere, og andet end fraværet af en sygdom eller klinisk diagnose”

Annonce

Hmmm… den var kryptisk. Men lad os dykke dybere ned i det.

Er man sund fordi man er slank? Fordi man ikke ryger? Fordi man spiser mange grøntsager? Fordi man ikke har fået stillet en diagnose? Fordi man er glad? Fordi man dyrker meget motion?

Det handler om meget mere end det! Det handler om din krop. Det handler om dit sind! Og meget mere om din sjæl, livslængde, livskvalitet og ikke mindst dit funktionsniveau. Se sundhed som en helhed, i stedet for enkelte detaljer.

Et skridt i den rigtige retning

Når man ser på den almene sundhed, kan den med lethed gradbøjes til ens favør, hvilket mange ofte gør, og dermed overser faktorer i deres liv, der kan give dem udfordringer senere i livet. Som personlig træner, hører jeg ofte klienter sige: ” Jeg spiser masser af grøntsager!!” Går man folk på klingen er ”grøntsager” 6 ud af 10 tilfælde: Agurk (den er dog grøn), tomater i forskellige afskygninger, peberfrugt (jo der findes en grøn en) og gulerødder. Med andre ord – vandholdige grøntsager.

Væskeindtag kan vi tage på et andet tidspunkt.

Summa summarum, du skal spise hele regnbuen af grøntsager, og meget gerne en stor del grønne grøntsager, fordi de indeholder enormt mange vitaminer og mineraler. Skal du leve af armygrøn broccoli og rosenkål? Næh nej, gør det spændende og inkorporer nogle af disse smukke fiberholdige grønne grøntsager i dine salater, sammenkogte retter, blend det med i lasagner – ”skjul” det for dig selv hvis nødvendigt, men få lidt hver dag.

Redder det din sundhed? Ikke nødvendigvis, men det er et skridt i den rigtige retning.

Grøntsager og evt. en vitaminpille i ny og næ kan ikke og vil aldrig kunne ophæve 5 ugentlige plader chokolade og en 40 hk brandert fredag og lørdag krydret med lidt rigelig mad, toppet med en rumpet, der har svært ved at lette sig fra sofaen.

Du skal stadig leve

Jamen hvad gør man så?! Ro på! Du skal hverken i kloster eller lignende, selvfølgelig skal du leve.

Det kan du stadigvæk, imens du er sund. Der er stadig plads til tequila, pizza, chips og andre hyggelige ting (der afslørede jeg vist mine ”guilty pleasures” (Det er PT sprog den holder jeg gerne fast i)). Det handler om balance.

Hvis du hver eneste dag træffer ringe sundhedsvalg for dig selv eller din familie, så vil deres sundhed stille og roligt blive ringere, jo yngre, jo nemmere er det at rette op på tingene. Men hey! Bare fordi man er blevet ældre eller måske endda gammel, betyder det ikke, at man ikke godt kan træffe sunde valg hver eneste dag. Det vil stadig gøre noget fantastisk for dit liv, effekten vil ikke udeblive, det kan bare godt tage lidt længere tid nogle gange og kræve flere kontinuerlige sundhedsvalg.

Der er mange andre markører, der kan vise dig om du er sund. Blodmarkører, blodtryk, blodsukker, kondital mv. Men start med at se dig selv i spejlet. Det viser langt mere end en beregning.

Hvis du dertil lægger 600-800 gr. daglige grøntsager, fiberrig frugt og bær. Balancerer fedtstofferne i din diæt og passer på med f.eks. transfedtsyrer, går en god lang tur hver dag, så når du rigtig langt.

Jeg håber, du har nydt at læse med, og håber der kommer et par spørgsmål fra jer læsere til næste klumme.

På gensyn.

Hvordan kan man finde ud af. om man er sund nok?

Vores myndigheder har en række tal, man kan læne sig op ad. Og som alle tal er, kræver de man forholder sig til dem.

BMI – Body Mass Index. Den har du hørt om hos lægen, diætisten, skolesygeplejersken osv. Langt hen ad vejen giver den også et indblik i tingene.

Hvordan skal BMI ligge? Der er ingen forskel på tallet om du er mand eller kvinde.

18-24,5 er Normal - 25-29 er overvægt - 30-34 er fedme - 35-40 er moderat fedme - >40 er svær fedme

Det beregnes således: Din vægt i Kg/ ( din højde i M x din højde i M) = BMI

Har man f.eks. en meget høj muskelmasse duer denne beregning ikke til ret meget, da muskelmassen ikke fylder så meget, som hvis de kilo man bar rundt på var fedt.

I det tilfælde ser man i stedet på fedtprocenten. Denne kan ikke beregnes, men skal måles.

Fedtprocent:

Mænd mellem 11-21% og læg gerne på medianen

Kvinder mellem 20-30 og læg gerne på medianen



Annonce
Nytirsdag

Blomsterpigens datter er gået i mesterlære

Annonce
Nytirsdag

Infomøde kickstarter vikingesæson

Annonce
Nytirsdag

Rødding Bio er igen åben for publikum

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nytirsdag

150-årig sønderjyde fejrer fødselsdag

Nytirsdag

Charlotte har et selvstændigt gen: Butikken er hendes tredje barn

Nytirsdag

Region Syddanmarks teststeder tilbyder nu PCR- og hurtigtest for alle fra to år og op

Nytirsdag

Ny salgsdirektør hos Logitrans A/S

Nytirsdag

Årets prismodtagere 2021 i Jels skal findes

Nytirsdag

Kalorier – er det bare de der små mænd der lever i tøjskabet og syr vores tøj mindre?

Annonce