Annonce
Odder Avis

Borgerrådgiveren skal helst gøre sig selv arbejdsløs

Karin Lambert er uafhængig borgerrådgiver i Odder Kommune. Her hjælper hun borgerne, hvis samarbejdet med kommunen er gået skævt. Hun siger selv, at hun hedder ”ordentlighed” til mellemnavn, og at god forvaltningsskik er hendes ledestjerne. Foto: Mads Dalegaard
Ordentlighed er Karin Lamberts mellemnavn. Og det er også, hvad hun forventer af kommunens forvaltningsmedarbejdere, når de har med borgerne at gøre.

Odder: Karin Lambert skal være fri til at hoppe på administrationens ømme tæer. Derfor er borgerrådgiveren en neutral og uafhængig funktion, der ikke er en del af forvaltningen – men nærmere ved siden af.

-  Jeg er borgernes rådgiver, ansat af byrådet og min uafhængighed er vigtig, forklarer den 56-årige Karin Lambert, der har været borgerrådgiver i 10 år - heraf godt halvandet år i Odder.

Hun har læst statskundskab og har desuden en master i konfliktmægling.

Annonce

Inden da havde hun arbejdet 12 år på den anden side af skrivebordet i diverse forvaltninger side om side med andre kolleger, der stod op hver dag for at gøre deres bedste for borgerene og kommunen.

- Jeg blev overrasket, da jeg skiftede side til mit nuværende job og opdagede, hvordan nogle  borgere oplevede forvaltningen, fortæller hun.

Den opdagelse har været med til at bane vejen for hendes måde at forstå borgerne på, når dialogen mellem borgeren og den kommunale forvaltning er gået skævt.

- Det handler i mange tilfælde om kommunikation. Eksempelvis om det bureaukratisprog, forvaltningerne bruger, og som kan skabe mange misforståelser. Det handler også om den måde borgerne føler sig mødt på og talt til, og om de oplever sig hørt og inddraget.

- Det handler ikke om, at jeg giver borgerne ret, for jeg forholder mig ikke til kommunens afgørelser, ligesom jeg heller ikke agerer borgernes advokat. Mit arbejde består i at medvirke til at sikre borgeres retssikkerhed og overholdelse af sagsbehandlingsreglerne, forklarer Karin Lambert.

Sårbare borgere

Når det med kommunikation og inddragelse er så vigtig, så handler det først og fremmest om, at det i høj grad betyder noget for borgeres tillid til sagsbehandlingen og dermed også, at afgørelserne er korrekte.

Måden, der sagsbehandles og kommunikeres på, er ikke mindst afgørende i de sager, der handler om nogle meget grundlæggende forhold i et menneskes liv – nemlig forsørgelse eller hjælp og støtte til ens barn eller en selv – for at kunne klare livet og hverdagen på værdig vis.

- Kommunen svarer ofte borgerne meget professionelt og henviser til love og paragraffer i fagsprog, og det skaber ofte misforståelser og mistillid. I de tilfælde kan jeg hjælpe borgeren med at oversætte, hvad der egentlig står i brevet, siger borgerrådgiveren.

Karin Lambert

Er 56 år og flyttede til Odder, da hun blev ansat som borgerrådgiver af byrådet for halvandet år siden.

Hun er uddannet i statskundskab fra Aarhus Universitet med en master i konfliktmægling.

Har arbejdet i forvaltninger primært på ledelse, social- og beskæftigelsesområderne, indtil hun for 10 år siden blev borgerrådgiver.

Sammen med tre andre borgerrådgivere betjener hun borgerne i syv kommuner: Horsens, Odder, Skanderborg, Favrskov, Randers, Norddjurs og Skive.

Karin Lambert har træffetid på rådhuset hver onsdag - det er en god idé at lave en aftale på forhånd.

Karin Lambert kan kontaktes på mailadresse: borgerraadgiver@odder.dk og på direkte telefonnummer 30 56 77 51.

Den manglende tillid skal hun så forsøge at hjælpe med at genoprette. Det kan hun gøre enten ved være bisidder for borgerne, når der er et møde med en sagsbehandler eller anden kommunal medarbejder.

Man kan også bare komme og få en snak med Karin Lambert, så hun kan hjælpe med at oversætte det brev, man har modtaget og måske lidt svært ved at forstå.

- Mit job er at hjælpe borgerne og rette eller forhindre fejl i at blive gentaget, derfor er jeg også meget afhængig af en god dialog med både borgerne, men også og måske ikke mindst med kommunens medarbejdere, så der bliver rykket på det, jeg kan bidrage med, siger borgerrådgiveren.

Annonce

Ordenlig til mellemnavn

Hun understreger, at hun ikke er borgernes advokat, men sikkerheden for god forvaltningsskik og overholdelse af borgeres retssikkerhed og sagsbehandlingsreglerne.

- Mit mellemnavn er "ordentlighed". Jeg går op i god forvaltningsskik.

Hun oplever, at den modtagelse, hun har fået, siden hun blev ansat i Odder Kommune, har været meget positiv.

Hver onsdag kan borgere så hjælp hos borgerrådgiver Karin Lambert, hvis borgerne har en sag eller et samarbejde med kommunen, som er gået skævt. Foto: Mads Dalegaard

Flere afdelinger har selv kontaktet hende for at få hjælp til at løse en svær sag med en borger. Hun har også holdt et oplæg om konfliktforståelse i en afdeling.

- Det er nyt for mig at arbejde i så lille en kommune, så jeg er meget synlig. Måske er det også medvirkende til, at såvel ledelse som forvaltning reagerer hurtigt på mine henvendelser, vurderer hun.

I bedste fald skal jeg jo gøre mig selv arbejdsløs.

Karin Lambert, borgerrådgiver

Det kan også skyldes, at Karin Lambert bestræber sig på at henvende sig spørgende, undersøgende og ydmyg, fremfor eksempelvis belærende. Hun er vedholdende, men ikke frembrusende.

- Det er selvfølgelig et dilemma, at jeg kan udtale kritik af en medarbejder eller en forvaltning, men i praksis er det ikke det første jeg griber til – for det er min erfaring, at det er respektfuld dialog, der fører til forandringer.

Annonce

Savner de svageste

Karin Lambert har i det første lille halve års tid haft 58 henvendelser fra borgere og forvaltning forbi sit bord.

Desværre finder de allersvageste ikke hen til borgerrådgiverne. Et faktum som Karin Lambert er rigtig ked af.

- Jeg vil gerne hjælpe dem, og det gør jeg nok for sjældent. Gruppen af hjemløse, misbrugere og borgere med psykiske problemer er simpelthen underrepræsenterede hos den gruppe, jeg hjælper hvert år.

Det kræver blandt andet et godt samarbejde mellem borgerrådgiveren og de kommunale medarbejdere, der arbejder med de allersvageste, at ændre på det. Men også frivillige organisationer og andre kan være med til at skabe kontakten mellem borgerne og borgerrådgiveren.

Annonce
Odder Avis

Fjordstien sendt på afveje: Du må gerne gå gennem skoven, selv om stien ikke er mærket

Annonce
Odder Avis

Mænd i mindre doser

Annonce
Odder Avis

Gåtur på Hjertestien

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

Katrine er årets kontorelev: Hestepige i høj kurs har fået lederjob

Odder Avis

Kirke laver stillegudstjeneste

Odder Avis

Nu gider vi ikke flere nedlukninger: Gymnaster står på spring til forårsopvisning

Odder Avis

Cyklister kan godt begynde at glæde sig: Snart kommer der nye cykelstier

Odder Avis

Kulturen på kirkegårde ændrer sig

Odder Avis

Replik om "Det tavse flertal": Jeg må på det skarpeste frabede mig, at Uffe Jensen prøver at tillægge mig holdninger, som jeg absolut ikke har

Odder Avis

Fem svømmere jagtede personlige rekorder

Odder Avis

Højresvingsuheld sendte 16-årig knallertkører i asfalten

Odder Avis

Styr på vandet i Hou Havn: Det trækker sig igen fra klokken 15.30

Odder Avis

Lærer som blev politiker: Folkeskolen skal kunne matche privatskolerne

Odder Avis

Overså bremsende bil: To personer kørt på skadestuen efter uheld

Odder Avis

Frank blev klemt ud i rabatten af en traktor: Vejene er forfærdelige

Annonce