Annonce
Odder Avis

Det har jeg sgu da ret til

Annonce

Det har jeg sgu da ret til Hvor ofte har du ikke tænkt den tanke ”at det er jeg i min gode ret til?” På min nylige rejse i Nepal oplevede jeg en helt anden kultur. Særligt en helt anden trafikkultur. Gaderne er støvede og uasfalterede de fleste steder. Busser, biler, rickshaws, motorcykler, køer og gående personer fletter sig ind og ud imellem hinanden. Ingen regulerede lyskryds allerhøjest enkelte kryds reguleret af et par betjente midt i kaos, der fløjter og vinker og angiver hvem der nu må køre. Alligevel oplevede jeg ikke et eneste uheld eller sammenstød der, midt i mylderet, hvor alle med millimeters præcision holder, kører, afviger, undviger og fletter ind foran og bagved hinanden.

Lige der, siddende i en taxi rammer tanken mig: I Danmark er alt så målt og afvejet. Vi har trafikregulering, rundkørsler, flettebaner, love og regler i et væk og alligevel har vi mange vrede bilister og flere uheld dagligt på vejene. Det er næsten umuligt at færdes i trafikken, uden at trafikradioen har meldt om ulykker og spærrede veje pga. uheld.

Der skal ikke så meget til før vi får negative tanker om de andre bilister og finder fuckfingeren frem fysisk eller verbalt i form af gloser som ”idiot” og sætninger som ”er du blind eller hvad?” eller ”du kan fandme godt slippe speederen, det er mig der har forkørselsret”.

Mine tanker vandrer videre… Hvad er det der gør så stor en forskel? I Nepal oplevede jeg ingen chauffører der skældte ud. De dyttede en del, men det var alene for at sige; jeg er her på din højre side eller vær opmærksom på, at jeg også her, lige ved siden af dig.

Jeg reflekterer lidt over, hvad jeg mon egentlig foretrækker: Orden i kaos eller regler og vejvrede. Tror faktisk jeg lander på orden i kaos. For hvad er det egentlig, der fremkalder vreden hos bilisterne og hvor meget hasarderet kørsel kommer der ikke med afsæt i den vrede.

Når reglerne ikke er der, eller der alene er få rammeskabende regler så tvinges vi til at mærke og registrere os selv i den sammenhæng vi er i, f.eks. i trafikken. Vi bliver nødt til at mærke, registrere og observere de andre for at vide, hvor vi selv skal placere os og ikke mindst, hvordan vi selv skal agere i fællesskabet.

Når der er mange regler, kommer vi til at slå radaren for fællesskabet og den fælles forståelsesramme fra og primært handle ud fra, hvad vi jo selvfølgelig er i vores gode ret til; ud fra de givne love og regler for området. Og… når jeg har ret til noget, er der fandme ingen, der skal komme og tage den ret fra mig eller bare overrule den ustraffet… Jeg skal vise dig skal jeg!

Bringer du de samme tanker ud over trafikkens lille afdækkede område, og trækker dem ind i livet i som helhed, så er det værd at overveje, hvorfor vi laver regler, hvordan de påvirker og ikke mindst, hvad de skal gøre godt for – og, overveje hvor få regler kan vi klare os med? Tag det med næste gang du føler en trang til at lave en ny regel… er den nødvendig? Hvad vil den skabe? Hvordan påvirker den dig og andre? Bringer den noget godt med sig eller kan den komme til at få den modsatte effekt end den ønskede. Sanser du fællesskabet?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

Skiftedag: Friskole søger ny leder

Odder Avis

Separering i Gylling skal ses efter

Annonce