Annonce
Odder Avis

Hjemmeskole: Vi gør som vi plejer på en ny måde

På Hou skole er de meget stolte af hvordan de har fået et nærvær og god kontakt med selv de helt små elever op at stå med fjernundervisningen. Foto: Morten Pape
Det er vigtigt for medarbejderne på Hou Skole, at det er dem, der underviser børnene - ikke forældrene.
Annonce

Hou: - God morgen rejer.

Pædagog Susanne Povlsgaard Hansens stemmer lyder blidt ud i rejegruppens klasselokale på Hou Skole.

Morgenhilsenen bliver mødt af forskellige trætte børnestemmer, der hilser tilbage hjemme fra deres værelser.

Vi er taget med til hjemmeundervisning for at se, hvordan lærere og pædagoger løser opgaven.

- Vi gør jo faktisk, som vi plejer, og giver børnene en stille start, siger Susanne Povlsgaard Hansen, der helt bevidst byder god morgen fra børnenes normale klasselokale med den genkendelige tavle bag sig.


Det er vigtigt for mig, at vi giver forældrene indtryk af, at vi har ansvaret for undervisningen. Det er ikke hjemmeundervisning, det er fjernundervisning.

Marie Danø, leder


Helt som det plejer er det jo ikke, for normalt sidder børnene i klassen lige foran pædagogen, men på grund af corona toner børnenes ansigter frem på en ipad.

Der bliver brugt 20 minutter på god morgen seancen, hvor børnene kan fortælle, om de har tabt en tand, oplevet noget spændende siden i går, og hvor de også lige kan få sat på plads, hvilken dag, det er i dag, og hvad resten af den virtuelle skoledag frem til klokken 12.30 byder på.

Susanne Povlsgaard Hansen og Ole Kollerup Jensen starter skoledagen sammen med eleverne, der ser med hjemme fra deres værelser. Foto: Anya Wissendorff

De 10 minutters fælles morgensang for hele skolen er afløst af 10 minutters højtlæsning, inden Ole Kollerup Jensen tager over og sætter gang i regnestykkerne.

Annonce

Tryk på rejen

Børnene i Reje-klassen går i 0.-3. klasse. Det betyder, at ikke alle børnene kan læse selv. Derfor har skolens medarbejdere lavet et skema til børnenes ipads, hvor der både er billeder og tekster med links, så børnene selv kan navigere rundt.

- Det virker rigtig godt, selv for de aller yngste, siger Ole Kollerup Jensen, der er lærer for Rejerne.

På Hou Skole er børnene i 0.-3. klasse inddelt i Laks, Sild og Rejer. I det virtuelle skema skal de blot trykke på deres eget dyr, for at blive ledt direkte ind i det møde, hvor deres lærere og pædagoger sidder på den anden side af skærmen. Foto: Morten Pape

Skemaet er lavet med erfaringer fra forårets nødundervisning.

- Vi ville have en ordentlig model til at starte med. Og det var vigtigt for mig, at vi giver forældrene indtryk af, at vi har ansvaret for undervisningen. Det er ikke hjemmeundervisning, det er fjernundervisning, understreger Hou Skoles pædagogiske leder Marie Danø.

Annonce

Tættere på

Og modellen virker, lyder det fra medarbejderne.

- Vi brugte god tid på at få hjulpet især de yngste i gang, men nu profiterer vi af, at vi fik lavet sådan et godt skema, siger Karsten Thaarup Klevin, der er pædagog for Laksene.

Han oplever faktisk, at han ind i mellem føler sig i tættere kontakt med det enkelte barn på denne her måde.

- Det virker som om, at især nogle af drengenes koncentration forstærkes. Også fordi de sidder alene og ikke kan forstyrre hinanden, siger pædagogen.

- Børnene er glade for den måde vi arbejder på, så det er rigtig godt, selvom jeg synes, det er meget forstyrrende, at jeg kun kan se ni af børnene ad gangen, siger Sildenes pædagog Charlotte Ladegaard.

Annonce

Savner vennerne

Seks-årige Kaitlin Copland er en af de yngste elever til at modtage den virtuelle undervisning, og det går faktisk ganske fint, synes hendes mor Line Copland.

- Jeg synes, det er fantastisk, hvad skolen har lavet, selvom jeg selvfølgelig er nødt til at hjælpe hende lidt ind i mellem.

Seks-årige Kaitlin er taget med sin mor Line Copland over på skolen for at hente bøger og kopiopgaver til de næste tre uger. Foto: Morten Pape

Alle verdens gode intentioner med kreativ virtuel undervisning kan dog ikke erstatte det, som Kaitlin savner aller mest.

- Hun savner sine venner og sine lærere, siger Line Copland.

Derfor har datteren også fået en lille pause fra hjemmeskolen, for at hente bøger og kopiark på den "rigtige" skole.

- Vi tænker meget over, hvilken type undervisning og opgaver, der egner sig til virtuel undervisning, men børnene har også brug for at sidde med et stykke papair og løse opgaver, siger Ole Kollerup Jensen og forklarer dermed, hvorfor der rundt om på skolen ligger bunker af kopier klar med børnenes navne på.

Det er materialer til de næste tre uger, indtil skolen forhåbentlig åbner igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

BNBO: Fire ting du skal vide

Odder Avis

Lyd på

Odder Avis

Donation: Kulturhub får støtte

Annonce