Annonce
Odder Avis

Kortere skoledage giver dygtigere elever

Annonce

Læserbrev: Det var et meget vigtigt budskab Martin Mikkelsens læserbrev 19. august i Odder Avis satte fokus på: De lange skoledage i folkeskolen fungerer ikke efter hensigten.

Jeg kan som lærer i folkeskolen kun bakke op om forslaget om kortere skoledage. Eleverne lærer ikke nødvendigvis mere af at have lange skoledage – tvært imod vil jeg mene.


Jeg har som lærer aldrig har oplevet så stor begejstring og faglig fordybelse hos eleverne, som jeg gjorde dette foråret, da skoledagen var kort pga. nødundervisningen.

Josefine Dalum Larsen, lærer


Det er min oplevelse, at de lange skoledage kan være med til at stresse og presse eleverne, hvilket medfører, at eleverne har meget svære ved at koncentrere sig både om det faglige og det sociale i skolelivet. Dertil bliver elevernes fritidsliv begrænset til ganske få timer om eftermiddagen pga. de lange skoledage.

Og jeg kan fortælle, at jeg som lærer aldrig har oplevet så stor begejstring og faglig fordybelse hos eleverne, som jeg gjorde dette foråret, da skoledagen var kort pga. nødundervisningen.

Det fik mig til at tænke på, hvordan et presset skoleliv med de lange skoledage kan påvirke eleverne på lang sigt.

Hvordan vil vi som samfund egentligt gerne uddanne – og danne – vores elever i den danske folkeskole?

Pædagogisk mener jeg, at glade børn, og ikke stressede og pressede børn, lærer mest – både fagligt og socialt.

Kortere skoledage vil være en gevinst for det danske samfund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odder Avis

Vokalsangere fylder Bjerager Kirke

Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

KALENDEREN

Odder Avis

Gaderæs i industrikvarter

Odder Avis

Arkæolog fortæller om vikingetiden

Odder Avis

Skolernes underskud bliver mindre

Odder Avis

Bedre velfærd

Odder Avis

We walk: Gå med over børnenes bro

Odder Avis

Etnisk kunst i Kunstværket

Annonce