Annonce
Odder Avis

Salg til private firedoblet: Kafferisteri har fundet en ny kundekreds

Lars Frello i kafferisteriet i Fillerup, hvorfra man afsender mere og mere gourmetkaffe til privatkunder. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Før coronakrisen satsede CleverCoffee i Fillerup primært på erhvervskunder – nu fylder de private kunder mere og mere.
Annonce

Fillerup: I lighed med langt de fleste andre virksomheder blev CleverCoffee Aps i Fillerup ramt hårdt af nedlukningen af Danmark. Men fremfor at sætte sig med hænderne i skødet og vente på bedre tider valgte ejerne at bruge tiden på at udvikle.

Det fortæller Lars Frello, der sammen med Lindy Brogaard har drevet Kafferisteriet Clevercoffee Aps siden marts 2017. Med base i netop Fillerup tilbyder de udstyr i form af espressomaskiner, bryggere og kværne samt bæredygtige kaffebønner købt direkte fra producenterne. Deres idérigdom førte i januar til, at deres firma blev udnævnt til årets iværksætter-virksomhed af UdviklingOdder. Og i februar åbnede de en kaffebar i Aahus Universitets nye iværksætterhus The Kitchen, som er et hus åbent for alle.

Fem uger senere lukkede alt ned.

Først blev vi grebet lidt af panik. 90 procent af vores kundekreds er erhvervskunder, som pludselig ikke havde brug for kaffe mere. Men så begyndte der at ske noget uventet og ganske godt, fortæller Lars Frello.

Efter nogle få dages pause begyndte bestillingerne på god kaffe pludselig at strømme ind – men nu fra privatkunder. Lars Frello fortæller, at salget til private blev firedoblet, og at bestillingerne primært kom fra medarbejdere, som var sendt hjem fra en arbejdsplads, CleverCoffee normalt leverer kaffe til.

Jeg tror, at mange hjemsendte medarbejdere begyndte at savne vores kaffe, som de får på deres arbejdsplads. Men så begyndte de heldigvis at bestille direkte hos os.

Lars Frello, indehaver af CleverCoffee i Fillerup

Annonce

Måtte gentænke

Det fik de to ejere til at gentænke deres virksomhed, og målet er nu, at 60 procent af fremtidens kunder skal være private.

- Problemet er, at omkostningerne ved at sende kaffe til privatkunder er alt for høje i forhold til, når du leverer pallevis af bønner til erhvervskunder. I hvert fald, hvis du selv skal stå og sætte labels på pakkerne. Derfor har vi brugt uanede mængder af tid på at etablere et automatisk webshopsystem, hvor processen helt fra bestilling hos vores kaffebønder og videre til den endelige levering hos kunderne bliver nærmest automatiseret. Derved kan vi spare meget manuelt arbejde og dermed også arbejdskraft, siger ejeren, der trods udsigten til en ny niche glæder sig til den dag, hvor alle virksomheder og The Kitchen igen åbner.

Indtil da holder han kaffen i kog på CleverCoffees Facebookside, hvorfra der sendes livestreaming af, hvordan man tilbereder den bedste kaffe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

Skiftedag: Friskole søger ny leder

Odder Avis

Separering i Gylling skal ses efter

Odder Avis

Teaterfornøjelser på vej

Annonce