Annonce
Odder Avis

Seriøs landsjournalist søges - der er nok spørgsmål at tage fat på, når det gælder Kattegatforbindelsen

Annonce

Læserbrev: Seriøs politisk engageret videnskabsjournalist søges til på landsplan at undersøge beslutningsprocesser omkring store vej- og anlægsprojekter i Danmark - som for eksempel Kattegatforbindelsen.

Hvem foreslår/arbejder for og beslutter en eventuel Kattegatforbindelse? Hvilke dele af erhvervslivet har interesse i, at der bygges en forbindelse? Hvilke politikere anbefaler hvad? Hvorfor?

Hvor/hvornår skal det endelig besluttes, om danskerne for eksempel skal betale for at fortsætte et eventuelt Kattegatforbindelses-projekt med en dyr VVM-undersøgelse - der forresten vil sikre mange menneskers fortsatte ansættelse ved Vejdirektoratet?: Folketinget beslutter dette sidst i 2021.

Med hvilket formål ønsker man at bygge en Kattegatforbindelse?

- Dansk betonindustri 2008: "Hvor skal vi læsse beton af, efter Fermern-forbindelsen står færdig cirka 2029?"

- Kattegatkomité: Sammenblanding af lokalpolitiske interesser og mere uigennemsigtige industriaktører. Et eksempel er Regionsråd Østjyllands formand, Anders Kühnau, der også er formand i Kattegatkomitéen. Hvis eneste formål det er at bygge en Kattegatforbindelse.

Vejdirektoratet orienterer på oplysningsmøde (31. oktober 2020) at formålet med at bygge en Kattegatforbindelse er, at den skal:

- Være til gavn for flest mulige borgere.

- Være økonomisk sammenhængende.

- Give størst mulige tidsbesparelser for rejsende.

- Bidrage til at sikre forsyningssikkerhed mellem Øst- og Vestdanmark.

Med disse formål undrer det, at man ikke "starter forfra" og kigger på også andre muligheder for udbygning af dansk infrastruktur. Hvem siger, at netop en forbindelse over Kattegat bedst leverer på de opstillede formål?

Har man for eksempel sammenlignet en Kattegatforbindelse med det at udbygge med højhastighedstog nær den eksisterende baneføring over Fyn - med mulig for videre forbindelse til Tyskland og Sverige? Har man, ud over økonomiske hensyn, sammenlignet CO2-udledning og størst mulig bevaring af dansk unik natur for de to projekter?


Har man sammenlignet en Kattegatforbindelse med det at udbygge med højhastighedstog nær den eksisterende baneføring over Fyn?


Hvor er efter amternes nedlukning det lovgivningsmæssige ansvar placeret, der sikrer almindelige danskeres lovgivningsmæssige ret til at blive hørt ved planlægning/konstruktion af store danske anlægsprojekter?

Vejdirektoratet, som i dag varetager opgaven at udføre en forundersøgelse til en eventuel Kattegatforbindelse, har ikke lovhjemmel til dette.

Der er snart lokalvalg til både regioner og kommuner - i november 2021. (forkortet, red.)

Annonce
Annonce
Odder Avis

Lokalt engageret i 50 år

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odder Avis

BNBO: Fire ting du skal vide

Odder Avis

Lyd på

Annonce