Annonce
Ugeavisen Ølgod

Formand for Landdistrikternes Fællesråd: Fælles identitet kan brande og synliggøre en landsby

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Husted Damsgaard, vil gerne slå et slag for, at endnu flere landsbyer finder ind til deres egen identitet og får brandet netop deres unikke ideer. For at sikre at man kan se, at det kan være attraktivt at bo på landet i mindre samfund. PR-Foto
Det vigtigste er at finde ind til det unikke for byen og blive enige om, hvad det egentlig er, og hvor man samlet kan synliggøre idéen.
Annonce

Næsbjerg: Steffen Husted Damsgaard er formand for Landdistrikternes Fællesråd, et råd der kommunikerer ekspertviden og erfaring ud til gavn for landdistrikter i hele landet. Han siger omkring branding og identitet af landsbyer:

- Det handler om at skille sig ud og finde netop det, der gør ens egen landsby unik. Eksempler på mindre byer, der har skabt sig en profil og vundet Årets Landsbypris er i år Torup i Nordsjælland, der har slået sig på at være en økologisk, men også en bæredygtig landsby på flere måder, siger Steffen Husted Damsgaard.

I Trekroner i Nordjylland var der i 2016 seks landsbyer, der blev hædret, fordi de sammen skabte en stærk sammenhængskraft via blandt andet foreningslivet og en købmand bemandet af frivillige og sårbare unge. Her tilbød de også en gratis tilflytterbolig i fire måneder.

- Det kan være en rigtig god idé, at flere landsbyer slår sig sammen om at brande et område for at få flere tilflyttere, siger Steffen Husted Damsgaard.

Koblingspunktet for at synliggøre en landsby-identitet er netværk og fællesskab i den enkelte by.

Steffen Husted Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd

Annonce

Netværk er et kodeord

Koblingspunktet for at synliggøre en landsbyidentitet er netværk og fællesskab i de enkelte byer.

- Det er ikke gjort med, at kerneproduktet er fundet i en udviklingsplan for en landsby. Kunsten er at få ideerne synliggjorte, hvad der er det unikke i den enkelte by, siger Steffen Husted Damsgaard.

Derfor kan det være en god idé med målrettede tiltag for at skabe lokal opmærksomhed om landsbyens identitet.

- Det kunne være en god idé med fællesspisning og lignende tæt samarbejde i landsbyerne omkring platforme, hvor man bliver set og hørt, så alle ved, hvad der foregår i deres by. Om det nu er én samlet og opdateret hjemmeside, hvor alle muligheder i byen er samlet under et 'tag', en Facebook side eller en landsby-app, siger Steffen Husted Damsgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ølgod

I krisetid fisker vi

Annonce