Annonce
Ugeavisen Ølgod

Lokal støtte giver lokale investeringer

I Agerbæk har den lokale opbakning af Min Købmand været direkte årsag til, at stedet nu har valgt at udvide for at imødekomme den store efterspørgsel. Der er dog forskellige grunde til, at folk handler lokalt, hvis man skal tro en undersøgelse fra Business Danmark. Arkivfoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Agerbæk: Brian Hald Bjerregaard har oplevet stor støtte fra lokalområdet. Flere og flere benytter sig af at handle lokalt i hans butik, og det har været en direkte årsag til, at han nu kan udvide for ti millioner kroner og dermed fremtidssikre stedet, som han kalder den udvidelse, der står klar i 2022.

- Vi har før haft konkurrenter i byen, men de har sidenhen lukket deres forretninger. Folk er gode til at støtte op om os, og det er vi glade for, fortæller Brian Hald Bjerregaard.

- Omkring nedlukningen tog vi et ekstra ryk frem, fordi folk alligevel var derhjemme. Vi har en god vækst, og jeg tror, at vi har potentiale til mere, når folk er så gode til at handle lokalt.

Annonce

Forskellige grunde

En undersøgelse fra Business Danmark fra 2020 viser, at årsagerne til at handle lokalt er forskellige, når man kigger på unge og gamle.

Den ældre generation, 50-70 årige, handler for at støtte op om det lokale erhvervsliv, men det samme gør sig ikke gældende for de yngre mellem 18 og 34 år. Det er derimod klimaet, som de tager hensyn til, viser undersøgelsen.

- Den fysiske detailhandel er udfordret i disse år i forhold til den stigende onlinehandel, men det er ikke ensbetydende med, at svaret er et enten-eller. Der er plads til begge platforme, fortæller Jens Neustrup Simonsen, der er Landsformand i Business Danmark, i en pressemeddelelse.


Der er ingen tvivl om, at ønsket om at støtte det lokale foreningsliv og handlende for eksempel i form af restauranter, der tilbyder takeaway-mad, er vokset siden marts, hvor Danmark lukkede ned.

Jens Neustrup Simonsen


Annonce

Lokal produceret

Undersøgelsen viser derudover, at folk er villige til at betale ekstra for en vare, hvis den bliver lavet eller sælges lokalt. Hele 59 procent af kunderne er klar til at betale mere, hvis varen er lokal produceret.

Jens Neustrup Simonsen er heller ikke i tvivl om, at viljen til at handle lokalt er blevet styrket i coronatiden.

- Der er ingen tvivl om, at ønsket om at støtte det lokale foreningsliv og handlende for eksempel i form af restauranter, der tilbyder takeaway-mad, er vokset siden marts, hvor Danmark lukkede ned. I denne ellers triste tid er det da et lyspunkt, at så mange bakker op om og får øje for vigtigheden af, at vi holder hånden under den lokale detailhandel, siger han ifølge en pressemeddelelse fra Business Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ølgod

Elever om efterskoleår med corona, nedlukning og aflysninger: - Demotiverende og ensom periode, men samtidig det bedste år nogensinde

Annonce